شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

۳۸ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است


ازدحام و تراکم جمعیت های بزرگ و تفاوت جمعیت شب و روز در شهرهایی مثل تهران، نیویورک، لندن و توکیو همراه با آلودگی گسترده نور، صدا، هوا و فضا و مسئله ترافیک و زمان، منشاء یافتن چاره ای برای کاهش آلام ناشی از زندگی در اینگونه شهرها شده است.

  • رضا آقازاده کلیبر

به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، فاطمه خمر یکی از این دانش آموزان پ‍ژوهشگر در گفتگو با خط اول گفت :ما یک تیم سه نفره هستیم که بر اساس مشکلات امروزی که مردم برای برای شار‍کردن گوشی هایشان دارند طرحی ارائه کردیم با نام پریز یکپارچه هوشمند که برای انواع گوشی، تبلت و غیره بکار می رود.

  • رضا آقازاده کلیبر

شهرالکترونیک

به گزارش همشهری، دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این مطلب در نشست خبری دومین کنفرانس شهر الکترونیکی که صبح دیروز برگزار شد، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی یکی از وظایف اصلی خود را علاوه بر تولید علم و فناوری، ترویج استفاده از فناوری در توسعه‌ کشور و حل مشکلات جامعه و مردم می‌داند و شهر الکترونیکی هم یکی از دستاوردهای به کارگیری فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

  • رضا آقازاده کلیبر

اینترنترسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

  • رضا آقازاده کلیبر

شهرالکترونیک

نزدیک به دو دهه می‌باشد که واژه فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه خود را به عنوان یک پدیده نو ظهور و نیاز جامعه، در جهان نوین پیدا کرده است.

  • رضا آقازاده کلیبر

الف) آشنایی با کشور سنگاپور

شهر الکترونیک ، شهرالکترونیک ، نوید کمالی ، بجستان ، شهر الکترونیک بجستانکلمه سنگاپور برگرفته از زبان مالایایی به معنای شهر شیر و ببر است.

این کشور از شمال با مالزی و از جنوب به اندونزی همسایه است.

این سرزمین در سال 1819 برای شرکت هند شرقی بریتانیا و به صورت بندری برای بارگیری قلع و لاستیک مالایا توسعه یافت.

  • رضا آقازاده کلیبر

نقش و جایگاه شهروند الکترونیک در کشورهای دیگر

جایگاه شهروند الکترونیک درکشورهای دیگر در برنامه 5 ساله‌ای‌ که اتحادیه اروپا به همین منظور تدوین نموده، عنوان شده که تمامی شهروندان اروپایی و حتی ناتوانان جسمی تا سال 2010 قادر به استفاده از خدمات دولت و شهرداری الکترونیک با استفاده از ارتباطات فناوری نوین اطلاعات خواهند بود. در این برنامه علاوه بر اهداف، مسائلی نظیر ریز برنامه‌ها، بودجه‌ها، آموزش‌ها و دیگر موارد مورد نیاز دیده شده است.

  • رضا آقازاده کلیبر

 

شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویسهاس دولتی و سازمانهای بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود.

  • رضا آقازاده کلیبر

دولت الکترونیک و حکومت داری خوب

دولت الکترونیک به معنای فراهم کردن شرایطی که دولتها بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان ارایه کنند.

  • رضا آقازاده کلیبر

 

بانکداری الکترونیکی از شعار تا عمل

 

بانکداری الکترونیکی به عنوان سوغات عصر اطلاعات و یکی از ضروریات نظام بانکی کشور، می تواند جامعه را با شبکه بانکداری، هماهنگ و همراه کند.

  • رضا آقازاده کلیبر

چک الکترونیکی ضد سرقت

محققان موفق به ارائه یک «چک الکترونیکی» شده‌اند که سیستم قدیمی چک‌های معمول را سهولت بخشیده و اکثر هزینه‌های پردازش و انتقال موجودی در بانک‌ها را حذف می‌کند.

  • رضا آقازاده کلیبر

کلیات مدارس هوشمند

مدرسه هوشمند به مدرسه ای اطلاق می گردد که عملا دانش آموز را برای ورود به دنیای الکترونیک امروزی تربیت می کند.در مدرسه هوشمند همه چیز تحت تاثیر کامپیوتر قرار می گیرد. از نظام مدیریت ،  آموزش و تعلیم  ، ارتباط با اولیا، سیستم های ثبت نام و دریافت کارنامه ، حضور و غیاب دانش آموزان ، اطلاع رسانی ، بررسی مشکلات احتمالی دانش آموزان تا بحث و پرسش  و پاسخ دانش آموزان با آموزگاران به صورت همزمان یا غیر همزمان و دهها کارکرد دیگر.البته این بدان معنا نیست که در مدرسه هوشمند به نظام اجتماعی توجهی نمی شود.بلکه تمامی مراحل مربوط به تربیت اجتماعی فراگیران با استفاده از روشهای نوین و تایید شده به قوت خود باقیست.

  • رضا آقازاده کلیبر

 

نقش شهرداری در شهروند الکترونیک

در این میان، شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمان‌هایی که بیشترین تماس‌ها را با زندگی روزمره مردم دارند، نقش بسیار مهمی در این مورد ایفا می‌نمایند. ضمن این‌که پرداختن به خدمات برخط و مقوله شهروندان الکترونیک از بار مسوولیت‌های آن‌ها نیز به شدت خواهد کاست.

  • رضا آقازاده کلیبر

 از شهر سنتی تا شهر الکترونیکی

شهر و شهروند الکترونیک 

شهروند الکترونیک، فردی است که توانایی استفاده از خدمات برخط دولت‌ها را در حد مطلوب داشته باشد، در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.

  • رضا آقازاده کلیبر

فراخوان جشنواره ملی وبلاگ نویسی شهر هوشمند منتشر شد

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ | ۰۲:۰۸

درباره جشنواره

جشنواره و نمایشگاه ملی شهر هوشمند فرصتی دیگر برای انجام پژوهشهای کاربردی است این جشنواره سعی دارد به معرفی خدمات تعاملی بپردازد و در آن طرح های موفق پیاده سازی شده در راستای تحقق شهر هوشمند ارئه گردد.

  • رضا آقازاده کلیبر

فناوری اطلاعات و نقش آن در ایجاد شهر الکترونیکی

بیش از ۵٠٠خدمت در سئول به صورت آنلاین ارائه می شود
گزارش ها حاکی از آن است که ٧٠ درصد از رفت و آمدهای درون شهری ایرانیان در حال حاضر صرفا برای کسب اطلاعات در مورد خدمات مختلف صورت می گیرد که نتیجه این رفت و آمدها افزایش ترافیک، آلودگی هوا، هزینه سوخت و افزایش تصادفات است. این درحالی است که در شهرهایی مانند سئول در چارچوب پروژه هایی مثل شهر الکترونیک بیش از ۵٠٠ خدمت به صورت آنلاین به شهروندان ارائه می شود.

  • رضا آقازاده کلیبر

نتیجه تصویری برای فرهنگ سازی شهرالکترونیک

حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب ناپذبر است. شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به اینکه بخشی از پروژه دولت الکترونیک می باشد و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونبک می باشد بسبار مهم و بکی از ارکان اصلی دولت الکترونیک است. به دلیل اینکه جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ما نیز برای تعاملات و ادامه حیات اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی و...خویش ناگزیر به پیوستن به این جریان می باشیم و این امر بدون داشتن شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک تقریبا" محال و غیرممکن است.

  • رضا آقازاده کلیبر


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد اصلی ترین مشکل راه اندازی شهر الکترونیک، وجود نداشتن نهاد راهبری مقتدر و با اراده قوی و قدرت تصمیم گیری فراگیر است.مهندس علی اصغر قائمی در گفت و گو با شهر به تشریح ضرورتها، ملزومات و مشکلات تحقق شهر الکترونیک در ایران پرداخت.

  • رضا آقازاده کلیبر

شهرداری الکترونیک ، سازمانی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات ،  خدمات خود  را  در  حوزه  وظایف  شهرداری  به صورت سریع ،  قابل دسترس و امن به  شهروندان ارائه می کند .خدمات  این  شهرداری به  صورت 24  ساعته  و فارغ  از محدودیت های  زمانی و مکانی در شهر واقعی  است.

  • رضا آقازاده کلیبر

شهر به عنوان خاستگاه تمدن بشری همواره مورد توجه نظریه‌پردازان علوم مختلف بوده است. فضای پیچیده شهر، انسان‌های اندیشمند را برای رهایی از مشکلات و نارسایی‌ها در رسیدن به حد متعالی زندگی به فکر اصلاح و ایجاد ساختارهای جدید شهری وادار نموده است.

  • رضا آقازاده کلیبر
از شهر سنتی تا شهر الکترونیکی

از حدود پنج قرن قبل، در نیمه سده دهم هجری، که شاه طهماسب اول صفوی (۹۸۴ - ۹۳۰ هجری قمری) حصاری به دور تهران کشید و حدود و ثغورش را نیز به دقت معلوم کرد، و عملاً تهران به عنوان یک شهر مطرح شد، اولویت های شهروندی متناسب با توسعه علمی و امکانات زمان متفاوت بوده است.
  • رضا آقازاده کلیبر
زندگی‌الکترونیکی
مراحل پیدایش شهر الکترونیکی
 در ایجاد هر شهر الکترونیکی مراحلی وجود دارد که این مراحل یکی پس از دیگری تکمیل شده و سبب توسعه، پیشرفت و تکامل شهر الکترونیکی خواهد شد، این مراحل را می توان به شکل زیر بیان کرد:
  • رضا آقازاده کلیبر

فناوری اطلاعات و نقش آن در ایجاد شهر الکترونیکی

 
فناوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان امروزی مطرح شده و دستاوردهای ناشی از آن به گونه های مختلف در زندگی مردم تاثیر گذار بوده است. این تحولات واژه هایی مانند: تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، شهر الکترونیکی و حتی دولت الکترونیکی را به همراه داشته است.
  • رضا آقازاده کلیبر

 

 چرا وجود شهر های الکترونیک اهمیت دارد ؟
حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به اینکه بخشی از پروژه دولت الکترونیک می باشد و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک می باشد
  • رضا آقازاده کلیبر

چالش های شهر الکترونیک
1) سرمایه گذاری: تحقق و توسعه شهر الکترونیک با توجه به منافعی که به دنبال دارد ،نیازمندحجم عظیمی از سرمایه گذاری در بخشدولتی میباشد .فراهم نمودن زیر ساختار فناوری ارتباطات و اطلاعات ،به روز رسانی سیستم های رایانه ای و شبکه های الکترونیکی و آموزش وسیع و گسترده از جمله مهمترین  موارد سرمایه بر در توسعه شهر الکترونیک است.لازم به توضیح است که دوره بازگشت سرمایه های صورت گرفته ،سریع و کوتاه مدت است.
  • رضا آقازاده کلیبر
مزایای شهر الکترونیک
1)فراهم آوردن خدمات با کیفیت و سرعت بالا برای شهروندان
2)فراهم آوردن کانال های آموزشی مختلف و محیط آموزشی مادام العمر3
)بهبود کیفیت زندگی مردم:
  • رضا آقازاده کلیبر
شهروند دیروز، شهروند امروزشهروند الکترونیک
تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانش‌آموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و ده‌ها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها می‌پردازیم.
  • رضا آقازاده کلیبر

 

حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتنابناپذیر است. شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک بخشی از پروژه دولت الکترونیک بوده و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک است.
  • رضا آقازاده کلیبر

شهر الکترونیکی عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت برخط (online) و به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته باکیفیت و ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و کاربردهای آن انجام می شود.

  • رضا آقازاده کلیبر

شهرالکترونیکمقدمه:در سالیان اخیر و همزمان با پیشرفت های فزاینده تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی به جهانی مجازی انتقال یافته است. اصلی ترین ویژگی این تکنولوژی ها یعنی به اصطلاح "فشردگی زمان و مکان" بسیاری از محدودیت های جغرافیایی و زمانی در دنیای فیزیکی را از میان برداشته و فرصت های بدیعی را در اختیار حکومت ها، صاحبان شرکت های فراملیتی و افراد قرار داده است تا تعاملات خود را با شتاب بیشتر و زمان کمتر، فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدودیت های زمانی انجام دهند.

  • رضا آقازاده کلیبر
شهر های الکترونیک مشهور دنیا کدامند ؟
برترین شهر الکترونیکی جهان سئول ( کره جنوبی ) می باشد که ۵۰۰ نوع خدمات آنلاین در این شهر ارائه می شود که این موضوع ، آلودگی هوا ، ترافیک ، مصرف سوخت و تصادفات رانندگی را در این شهر ده میلیون نفری به شدت کاهش داده است.
  • رضا آقازاده کلیبر

خیر مدارس مجازی و مدارس هوشمند با هم بسیار متفاوت هستند. مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آنها استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات می‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازی این است که در این مدارس دانش‌آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند اما در مدرسه مجازی، دانش‌آموز و معلم می‌توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند و نیازی به حضور فیزیکی دانش آموزان نیست.در مدارس مجازی معمولا تدریس و ارزشیابی از طریق سیستم های مجازی(اینترنت-تلفن – نامه و ..) انجام می گیرد. درحالی که توسعه ی مهارت های اجتماعی و حضور در جمع وارتباط مستقیم با آموزگار از ویژگی های اصلی مدارس هوشمند است .

  • رضا آقازاده کلیبر
مدرسه هوشمند چیست؟گاهی احساس می شود که مدارس باوجود برداشتن گامهای مفید ، این عنصر خیلی سودمند را تبدیل به دشمن آموزش می کنند. مدارس هوشمند وسیله ای است  برای تحقق آرمانهای بزرگتر. هدف این نیست که درمدارس تجهیزات هوشمند موجود باشد و ظاهر مدرسه هوشمند باشد.باید بدانیم که مدرسه هوشمند به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که می تواند ابزار مناسبی برای تعمیق یادگیری و توانمند سازی دانش آموزان باشد.
  • رضا آقازاده کلیبر

نخستین جرقه‌های شهر الکترونیکی در ایران، از سال 1380 و با پروژه شهر الکترونیکی کیش آغاز شد که با وجود امیدهای فراوانی که برای پیوستن این شهر به خدمات الکترونیکی داشتیم اما عواملی مانند نبود زیرساخت الکترونیکی کافی، عدم تکامل بانک اطلاعات شهری، اختصاص ندادن بودجه کافی و هزار دلیل منطقی و غیرمنطقی دیگر، موجب شد تاکیش هرگز نتواند عنوان نخستین شهر الکترونیکی در کشور را به خود اختصاص دهد.

  • رضا آقازاده کلیبر

مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آن ها استفاده فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات است.

در سال 1984، «دیوید پرکینز» و همکارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا شد و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوریکه امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، مانند مالزی، از این مدارس برای تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده بهره برند.
  • رضا آقازاده کلیبر

مدرسه هوشمند چیست؟دانش‌آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودکننده نیست و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود از برنامه‌های درس خود فراتر گام بردارند. در این مدرسه روش تدریس براساس دانش‌آموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است.

  • رضا آقازاده کلیبر

آموزش مجازیهلن صدیق بنای: محیط‌های آموزشی مجازی ابزاری انعطاف پذیرند که استعداد فوق العاده‌ای برای رفع نیازهای مربوط به اقتصاد جهانی دارند.

پژوهش‌ کمی‌درخصوص فرهنگ و ارتباطات کامپیوتر محور انجام شده‌است، به همین نسبت می‌توان گفت، پژوهش‌های مربوط به "فرهنگ" و "کلاس‌های آموزشی آنلاین" از آن هم کمتر است.

  • رضا آقازاده کلیبر

امضای الکترونیک یا دیجیتالی یا همان قفل کردن اطلاعات، یک روش کاملاً ریاضی است. چیزی که در این باره لازم است شماره های رمزی است که یکطرفه عمل می‌کنند.Claus Peter Schnorr

رمزهای یکطرفه رمزهایی هستند که فقط از یک جهت خوانده می‌شوند. اگر یک عدد جا به جا شود کل رمز باطل می‌شود.

مطمئناً در مورد مسائل شخصی به همین راحتی با کسی صحبت نمی‌‌کنید؛ در مورد بعضی مسائل هم نه تنها صحبت نمی‌‌کنید؛ بلکه محتاط هم هستید، مثلاً در مورد حساب بانکی!

  • رضا آقازاده کلیبر