شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

از شهر سنتی تا شهر الکترونیکی

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸ ب.ظ
از شهر سنتی تا شهر الکترونیکی

از حدود پنج قرن قبل، در نیمه سده دهم هجری، که شاه طهماسب اول صفوی (۹۸۴ - ۹۳۰ هجری قمری) حصاری به دور تهران کشید و حدود و ثغورش را نیز به دقت معلوم کرد، و عملاً تهران به عنوان یک شهر مطرح شد، اولویت های شهروندی متناسب با توسعه علمی و امکانات زمان متفاوت بوده است.
در آن زمان هم تعیین مرز یک موضوع مهم بود، و هم دیوار کشیدن به دور شهر یک نیاز ضروری تلقی می شد. امروز در جهان، بحث جامعه اطلاعاتی و دهکده جهانی مطرح است، یعنی مرزها در حال حذف شدن و دیوارها در حال برداشت هستند. همواره تغییر وجود داشته و هر چه تمدن بشری سمت و سوی علمی بیشتری پیدا می کند سرعت تغییرات در جامعه بشری نیز بیشتر می شود.
در صد سال گذشته تهران تغییرات اساسی را به خود دیده و همواره رو به تغییر است. تا دو دهه قبل تقریباً تمام تغییرات فیزیکی بوده اند، اما از ده سال قبل که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور خود را با توسعه تلفن و رایانه و بعدها اینترنت به نمایش گذاشت بخشی از تغییرات شکل نرم افزاری پیدا کرده است. امروز یکی از دغدغه های اصلی شهرداری تهران مکانیزه کردن ارتباط خود با شهروندان است و به دنبال شهر الکترونیکی است.
با وجودی که تهران، به عنوان پایتخت ایران که در آن سیاست های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور رقم می خورد، از یکصد سال پیش دارای شهرداری بوده است، اما هرگز دارای یک سیستم توسعه منطبق با فرآیند علمی و استفاده مناسب از فناوری های زمان خود نبوده است.
اما امروزه به لطف فناوری های مدرن روز، شرایط توسعه شهر تهران و ارائه خدمات در آن، به سرعت در حال تغییر است و سرعت توسعه شهرداری تهران در هیچ مقطع زمانی به اندازه امروز پرشتاب و گسترده و امیدوارکننده نبوده است. مردم امیدوارند فناوری اطلاعات و شهر الکترونیکی به عنوان یک کاربرد مناسب بر بسیاری از مشکلات تهران غلبه خواهد کرد.
شرایط زندگی امروز در تهران با توجه به تغییر روش ها و اولویت های زندگی، کار و تفریح هرگز قابل مقایسه با گذشته نیست و نه تنها مرز و دیوار فیزیکی ندارد، بلکه مدیریت شهر تلاش می کند به صورت باز از فناوری های روز و تجربیات دنیا استفاده کند و محیطی مناسب برای مردم ایجاد کند. توجه داشته باشیم که شهر فقط محلی برای زندگی، کار و تفریح و محیطی اجتماعی برای رفع نیازهای فیزیکی نیست.
یک شهر یک هویت است، شخصیت دارد، زندگی می کند، به دنیا می آید بزرگ می شود و بر محیط اطراف خود تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد. ساکنانش عاشقش می شوند و نسل پشت نسل در آن زندگی می کنند و به ریشه داشتن در آن می بالند یا از آن متنفر می شوند و ترکش می کنند. لذا باید به آن حساس بود و با دقت بهترین شرایط را برای آن فراهم کرد. همواره اشیا و فناوری های علمی زندگی ما را تغییر داده است.
مثلاً ورود اتومبیل در شکل گیری شخصیت و هویت بسیاری از افراد جامعه نقش داشته است. امروز بدون یخچال تقریباً امکان زندگی خوب وجود ندارد. پس می بینیم اشیا و اختراعات و نوآوری ها به طور کلی در هویت و شخصیت افراد یک جامعه اثر زیادی دارد.
اگر پنج قرن طول کشید تا تهران آرام آرام مجموعه ای از تغییرات را در خود دید، مطمئناً شرایط امروز وضعیتی را به وجود آورده است که سرعت تغییرات فوق العاده بیشتر خواهد شد و کار فیزیکی انجام شده در پنج قرن گذشته را می توان در چند ماه انجام داد، با این وجود بر پیچیدگی امور افزوده شده است، به طوری که حتی آینده نگران به زحمت می توانند وضعیت صد سال آینده تهران را پیش بینی کنند، هر روز پدیده جدیدی در جهان ظاهر می شود که بر شهرها و اداره آنها اثر دارد. به عنوان مثال، کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی شهروندی را در تهران دچار دگرگونی وسیع کرده و هنجارهای جدیدی را جایگزین زندگی سنتی خواهد کرد.
حتی مردم جهان در تلاش هستند با استفاده از فناوری های جدید مرزها را حذف کنند. وب ۲ در راه است و شرایط جدیدی را به زندگی انسان تحمیل می کند که معنی شهروندی و وضعیت شهرها در تمام جهان و از جمله تهران در یکی دو دهه آینده به طور کلی متفاوت خواهد شد.
انسان در طول حیات خود بر روی کره زمین چند دوره مختلف را تجربه کرده است. زمانی که نخستین جوامع بشری شکل گرفت، مهمترین کار انسان ها شکار بود. دوره شکار اولین دوره ای بود که انسان ها تجربه کردند. فناوری در این دوران در خدمت تولید ابزارهای شکار بود. به مرور با افزایش اکتشافات بشری، انسان توانایی کشاورزی را کسب کرد.
جوامع شهری در کنار رودخانه های بزرگ شکل گرفتند. نخستین شهرها و تمدن های بشری در عصر کشاورزی و در کنار رودخانه های بزرگ پدید آمدند. در این دوران زمین و نیروی انسانی به عنوان عامل قدرت محسوب می شد. با توسعه مسیرهای ارتباطی، گسترش سفرهای دریایی و ارتباط بین ملل مختلف، انسان ها با دوره ای جدید از حیات بشری روبه رو شدند. این دوران جدید، عصر تجارت بود. استفاده از مسیرهای آبی و خاکی برای عرضه محصولات و تولیدات و تهیه مایحتاج از مشخصات عمده عصر تجارت است.
در دوران تجارت شهرهای بزرگی در مسیر راه های ارتباطی و در کنار رودخانه ها و دریاها به وجود آمدند. با فرا رسیدن عصر صنعت و همزمان با شکل گیری انقلاب های صنعتی در غرب، اختراعات بشری یکی پس از دیگری شکل گرفتند. نظریه های آدام اسمیت در اقتصاد و تیلور در مدیریت به شکل گیری مراکز صنعتی جدید با رویکرد تولید انبوه کمک کرد.
در حاشیه شهرها، مراکز صنعتی بزرگی پدید آمد. بسیاری از نیروهای کار از مزارع به سوی کارخانجات سرازیر شدند. ظهور عصر صنعتی تاثیر عمده ای بر توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشین بر جای نهاد.
دوران صنعتی نیز پس از چند صد سال سیطره بر زندگی بشر جای خود را به عصر اطلاعاتی داد. عصری که در آخرین دهه های قرن بیستم شکل گرفت و مظاهر نوین آن زندگی بشر را رنگ و رویی جدید بخشیده است. به زودی عصر مجازی سه بعدی که ادامه توسعه عصر فناوری اطلاعات است فرا می رسد، و بشر با موج جدیدی از تحول و تغییر مواجه خواهد شد، باید منتظر فرا رسیدن آن پدیده پیچیده نیز باشیم.
● به زودی شهر الکترونیک تهران را تجربه خواهیم کرد
توسعه شهرهای الکترونیکی در جهان با سرعت به پیش می رود و فرصت های بسیاری را برای محیط های زندگی، کار و تفریح مردم به وجود آورده است. شهرهای الکترونیکی در یک جامعه اطلاعاتی بستری را فراهم می کند تا مردم وارد هزاره سوم شده و تجربیات جدیدی را در زندگی آغاز کنند. اگرچه تجربه زیادی در این زمینه وجود ندارد و آینده این نوع زندگی هنوز کاملاً مشخص نیست، اما باید پذیرفت که نسل جوان آن را باور داشته و با ابزار جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات مسیر جدیدی را طی خواهد کرد. ضریب نفوذ اینترنت در تهران بیشتر از سایر شهرهای ایران است و مزیت به کارگیری این پدیده در این کلانشهر بیشتر است، بنابراین مناسب است هر چه زودتر پیاده سازی شهر الکترونیک تهران آغاز شود.
● فناوری اطلاعات و ارتباطات و شهر الکترونیکی تهران
شهر الکترونیکی بر اساس اصول و مبانی پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است و به عنوان یکی از کاربردهای این فناوری در حال توسعه است. نزدیک به دو دهه است که واژه فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را در جهان باز کرده است و گفته می شود که تا سال ۲۰۱۰ میلادی کاربردهای این فناوری نزدیک به ۸۵درصد از امور روزمره جوامع را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. سرعت تاثیرگذاری و گسترش این پدیده در زندگی بشر هزاره سوم بسیار زیاد است به طوری که از هم اکنون تغییر اساسی در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دیده می شود، و می رود تا بنیان های سنتی اداره جوامع را دچار تغییر و تحول اساسی کند و سیستم جدیدی از مدیریت را معرفی کند.
میزان تاثیرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن در جهان به اندازه ای زیاد بوده است که سران کشورهای جهان را به گونه ای متاثر ساخته تا با برگزاری دو اجلاس مهم در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ میلادی در ژنو و تونس پایه های اصول جامعه اطلاعاتی را شکل دهند و با تهیه برنامه اصول و برنامه عمل برای جامعه اطلاعاتی جهانی خود را برای تغییرات بیشتر آماده کنند.
اغلب کشورهای توسعه یافته که دارای سیستم های خوش رفتار در مواجهه با فناوری های نوین هستند با سرعت و به سادگی منافع و ریسک فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن را پذیرفته و با سرعت بیشتری از آن استفاده کرده اند.
بعضی از کشورهای در حال توسعه یا فقیر که یا از مزایا و فرصت های این فناوری بی اطلاع هستند یا امکانات اقتصادی لازم برای به کارگیری این پدیده را در کشورشان نداشته اند دچار عقب ماندگی در این زمینه شده اند. دسته دیگری از کشورها نیز وجود دارند که از نظر امکانات مالی مشکلی ندارند اما با دیدگاه ایدئولوژیک با این پدیده نوظهور برخورد می کنند و باعث تاخیر یا مانع استفاده مردم کشورشان از این فناوری می شوند و متاسفانه خسارات جبران ناپذیری را به جامعه خود تحمیل می کنند.
از آنجا که تمام ابعاد این پدیده و به خصوص بعضی از کاربردهای آن مانند شهر الکترونیکی حتی در بعضی از کشورهای توسعه یافته، شناخته شده نیست، فرهنگ سازی و آسیب شناسی در معرفی فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن یقیناً می تواند زمینه استفاده بهتر از آن را در جوامع به وجود آورد.
شهر الکترونیکی بستری فراهم می کند تا بخش شهری، بخش خصوصی، بنگاه های اقتصادی، و سایر نهادهای حقوقی و حقیقی بتوانند خدمات و سرویس های خود را در طول شبانه روز با سرعت، دقت و در سطح گسترده تری در اختیار مردم قرار داده و از مشارکت مردم در اداره امور شهر بیشتر استفاده کنند. برای استفاده مفید و موثر از این کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز به فرهنگ سازی و آموزش به مسوولان و مردم است.
با توجه به مشکلات زیاد شهر تهران مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک خودروها، بوروکراسی اداری، پراکندگی امکانات و گستردگی آن، نیاز امروز تهران شهر الکترونیکی است. در صورتی که مسوولان و مردم با تمام ابعاد شهر الکترونیکی تهران آشنا شوند و آن را بپذیرند، سرعت توسعه این پدیده در شهر بیشتر شده و شانس داشتن یک شهر خوب و پاسخگو متناسب با نیاز زمان بیشتر می شود.
برای الکترونیکی شدن تهران باید بسترهای زیرساخت ارتباطی مناسب ایجاد شود. باید مردم توان خرید رایانه را داشته و شرکت های نرم افزاری بتوانند نرم افزارهای مورد نیاز شهر الکترونیک تهران را فراهم کنند. در حوزه نیروی انسانی باید هم شهروندان آموزش های لازم برای زندگی در یک شهر الکترونیکی را ببینند و هم به اندازه کافی مدیر و متخصص آشنا به اداره شهر الکترونیکی وجود داشته باشد. در این خصوص دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید تلاش خود در حوزه تربیت نیروی انسانی در این بخش را زیاد کنند.
دولت باید در ایجاد شهرهای الکترونیکی عزم قوی داشته و چنین پروژه ای را به شدت حمایت کند. نقش حاکمیت در برپایی شهر الکترونیک تهران بسیار مهم است. متاسفانه تجربه شهر الکترونیک کیش و شهر الکترونیک مشهد نشان می دهد که در گذشته دولت عزم لازم برای اجرایی کردن چنین پروژه هایی را نداشته است. امید است در ایجاد شهر الکترونیک تهران این عزم و اراده به وجود آید.
قوانین و مقررات شهر الکترونیکی مسلماً با یک شهر الکترونیکی متفاوت خواهد بود، لذا باید همزمان با طرح شهر الکترونیکی تهران به فکر تهیه قوانین و مقررات مرتبط آن نیز بود. آخرین موضوعی که باید در ایجاد یک شهر الکترونیک به آن توجه شود بحث بودجه است. باید سرانه بودجه برای هر نفر در تهران در نظر گرفته شود. بدون حمایت بودجه ای دولت به خصوص در حوزه زیرساخت امکان انجام شهر الکترونیک بعید است.● تشریح عملکرد شهر الکترونیکی تهران
شهرداری تهران در چند سال اخیر به نیاز شهر الکترونیکی پی برده و اقدامات اولیه را آغاز کرده است. تشریح کامل اقدامات انجام شده در شهر الکترونیکی تهران می باید از طریق مسوولان آن ارائه شود، اما با مراجعه به سایت شهرداری تهران معلوم می شود که خدمات بر خط رو به افزایش است و زمینه اولیه کار فراهم شده است.
از آنجا که پیاده سازی شهر الکترونیکی از دیدگاه های مختلفی قابل بررسی است و نیاز به انتخاب مدل مناسب دارد، باید چشم انداز، ماموریت و اهداف کمی و کیفی آن برای یک دوره زمانی مناسب تهیه و تبیین شود.
از دیدگاه مسوولان شهری بعضی کشورها که مشکلات آلودگی هوا و ترافیک تهران را ندارند، ممکن است این پدیده به سرعت بخشی در انجام امور کارها، شفاف سازی ارائه خدمات و استفاده از نظرات مردم منجر شود. از دید کاربران شهر تهران، دریافت خدمات بر خط در هر دو بخش دولتی و خصوصی از طریق وب سایت درگاه شهر الکترونیکی در ۲۴ ساعت شبانه روز و در هر جایی که باشند فرصت مغتنمی است که رضایت آنها را در پی دارد.
● شهر الکترونیکی تهران چگونه شهری خواهد شد
تصور کنید وضعیتی را که نه تنها در ۸ ساعت کاری از ۵ روز هفته، بلکه در هر ساعت دلخواه و در هر نقطه دلخواهی که باشید بتوانید علاوه بر دسترسی به اطلاعات، به صورت تعاملی و لحظه ای از خدمات و سرویس های شهر تهران استفاده کرده، سوالات خود را با مسوولان شهر در میان گذاشته و پاسخ سوالات احتمالی خود را از آنها و سازمان های مرتبط در شهر با سرعت دریافت کنند.
تصور کنید که بتوانید نظرات خود را به سادگی با مسوولان شهر تهران؛ شهردار، شورای شهر، و سایر مسوولان در میان بگذارید و حتی بتوانید با رای یا مشاوره دادن به تصمیم سازی مسوولان در ایجاد یک بزرگراه یا ساخت یک پل، روشی مناسب برای جمع آوری زباله، زیبا سازی شهر با ارسال طرح های خود کمک کنند، تصور کنید گروه های غیرانتفاعی غیردولتی و انجمن های مختلف در شهر تهران بتوانند با هم و با شهردار و شورای شهر حداقل به صورت غیرحضوری و مجازی کار کنند و با نوآوری و خلاقیت های خود همکاری خوبی در اداره شهر تهران داشته باشند. همکاری با مسوولان شهری در شهر الکترونیک تهران باعث می شود بر کمیت و کیفیت خدمات شهری افزوده شده و هزینه کمتری نیز بابت خدمات شهری توسط مردم پرداخت شود. تصور کنید تمام ارتباطات سازمان های دولتی، شرکت های خصوصی، بانک ها، فروشگاه های بزرگ و کوچک، موسسات آموزشی، بیمارستان ها و خدمات پزشکی با شهر الکترونیکی تهران تحت شرایطی قرار گیرند که تمام تعاملات آنها به سادگی و از راه دور انجام شود. همزمان تصور کنید که امکانات زیرساخت، نیروی انسانی هم به عنوان متخصص در نگهداری شهر الکترونیکی تهران و هم شهروند الکترونیکی وجود داشته باشد.
در این شرایط شهر الکترونیکی تهران می تواند بر مشکلات خدمات رسانی به مردم غلبه کند و زمینه زندگی، تفریح و کار مناسب را فراهم کند.شهر الکترونیکی تهران نه تنها تمام مردم تهران را به یکدیگر و به محیط کسب و کار ارتباط می دهد، بلکه زمینه شریک کردن ایده ها، نوآوری ها و خلاقیت ها را که مهمتر از ارتباط صرف با خدمات شهرداری و بعضی از سازمان های دولتی است فراهم می کند. نسل جدید جوانان در تهران با پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، خود را آماده زندگی جدیدی می کند که بستر آن را شهر الکترونیکی تهران می تواند بسازد.
همین طور که امروز بدون برق و انرژی نمی توان زندگی مناسبی داشت، نسل آینده بدون اینترنت و کاربردهای آن مانند شهر الکترونیکی هرگز نمی تواند محیط کار و زندگی خوبی داشته باشد. امروزه نسل جدید به دنبال تغییر وضع موجود است، نسل قدیمی تر هم آمادگی واگذاری مسوولیت ها را به نسل دانا به فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن ندارد، اما نهایتاً این فناوری است که هر دو نسل را تسلیم می کند و آنها را همراه روند توسعه خود قرار می دهد. شهر الکترونیکی تهران واقعیتی است که دیر یا زود باید آن را پذیرفت، زیرا اثباتاً کیفیت شهر دیجیتالی به مراتب بهتر از شهر کاغذی سنتی است و تهران به شدت نیازمند پیاده سازی آن است،توجه داشته باشیم که شهر الکترونیکی تهران برای آن درست نمی شود که فقط کارهای اداری شهرداری را سرعت دهد یا دقت آنها را بالا ببرد یا اینکه اطلاعات را در هر زمان دلخواه در اختیار شهروندان قرار دهد، بلکه علاوه بر این موارد، شهر الکترونیکی تهران یک سیستم پویا خواهد بود که به صورت دوسویه کار خواهد کرد و نسبت به درخواست کاربران خود منعطف است و کاربری های آن متناسب با نیاز در طول زمان تغییر می کند.
از آنجا که نماد نهایی شهر الکترونیکی تهران یک درگاه و از مجموعه ای وب سایت سازمان ها و شرکت ها تشکیل شده است، امکان هماهنگی سازمان ها و شرکت ها در خدمات رسانی به مردم بیشتر می شود، هزینه های خدمات کاهش می یابد و بر کیفیت سرویس ها نیز افزوده می شود. در شهر الکترونیکی تهران، شهروندان می توانند با هر ابزاری مانند تلفن همراه نسل ۳، رایانه متصل به اینترنت و سایر ابزاری که توان دسترسی به اینترنت و مرورگر وب را داشته باشند به آن مراجعه کرده و از کلیه خدمات و سرویس های بر خط آن استفاده کنند.
● مفهوم حکومت داری خوب و ارتباط آن با شهر الکترونیکی
سازمان ها و افراد مختلف براساس نوع نگرش و نگرانی های خود، تعاریف متعددی از حکومت داری خوب ارائه کرده اند که هر یک بیانگر بخشی از این مفهوم است.
بر اساس تعریفی کلان، حکومت داری عبارت است از فرآیندی که به واسطه آن موسسات شهری به اداره امور عمومی می پردازند، منابع عمومی را مدیریت کرده و از حقوق افراد جامعه حمایت می کنند. بنا به تعبیری دیگر، حکومت داری عبارت از شیوه به کارگیری قدرت در مدیریت توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر و یا در کل کشور است. در تعریف اخیر، حکومت داری مستقیماًً با مدیریت فرآیند توسعه پیوند می یابد و بخش عمومی و خصوصی را به طور توام دربرمی گیرد. اما برخی از صاحب نظران تعریف گسترده تری از حکومت داری ارائه کرده اند.
به زعم آنان حکومت داری فرآیندی است که از طریق آن به طور جمعی مسائل جامعه را حل کرده و نیازهای آن را برطرف می کنیم. طبق این دیدگاه، حکومت داری صرفاً شامل شهر نمی شود بلکه بخش خصوصی و افراد و گروه های جامعه مدنی را نیز دربرمی گیرد و سیستم ها، رویه ها و فرآیندهایی که به نوعی در امر برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری دخیل هستند را نیز شامل می شود.
با عنایت به تعاریف قبلی و درک عمومی از مفهوم حکومت داری می توان گفت که حکومت داری خوب، بر کیفیت خدمات و نحوه انجام وظیفه حکومت داری تاکید می کند. براساس یکی از تعاریف دیگر ارائه شده، حکومت داری خوب عبارت از انجام وظایف حکومت به شیوه ای عاری از فساد، تبعیض و در چارچوب قوانین موجود است. در این تعریف، حکومت داری خوب به عنوان انجام وظایف حکومت به شیوه ای منصفانه مورد توجه قرار گرفته است.
با این دیدگاه و براساس تعاریف متعددی که از حکومت داری خوب ارائه شده است می توان گفت حکومت داری خوب عبارت است از فرآیند تدوین و اجرای خط مشی های عمومی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با مشارکت سازمان های جامعه مدنی و با رعایت اصول شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی به گونه ای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه، به تحقق عدالت، امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر شود.
ارتباط میان شهر الکترونیکی و حکومت داری خوب به قدری نزدیک است که برخی صاحب نظران معتقدند شهر الکترونیکی اگر در نهایت به حکومت داری بهتر منجر نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است.
شهر الکترونیکی شیوه ای برای حصول اطمینان است تا همه شهروندان به گونه ای یکسان از فرصت و منافع تصمیمات شهری و منافع ملی برخوردار باشند و تصمیمات متخذه بر وضعیت و کیفیت زندگی آنها تاثیر مثبت گذارد. این شکل جدید از حکومت داری، شهروندان را از مصرف کنندگان منفعل خدمات شهری به بازیگران فعال تبدیل می کند که می توانند درباره نوع خدماتی که دریافت می کنند و به آنها نیاز دارند، اظهار نظر کنند.
شهر الکترونیکی امکانات گسترده ای را برای عینیت یافتن آرمان های حکومت داری خوب فراهم می کند. با به کارگیری فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی در شهر الکترونیکی، بهبود فرآیندهای ارائه خدمات در بخش عمومی، تسریع ارائه خدمات به شهروندان، پاسخگوتر شدن ماموران شهری، شفاف شدن اطلاعات، کاهش فاصله میان مردم و شهروندان، مشارکت اثربخش تر شهروندان و اعضای جامعه مدنی در فرآیند تصمیم گیری عمومی، گسترش عدالت اجتماعی از طریق فرصت های برابر افراد برای دسترسی به اطلاعات و سایر موارد را شاهد خواهیم بود. حکومت ها چنانچه بخواهند در مسیر تحقق حکومت داری خوب حرکت کنند باید به ابزار نیرومندی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن و به خصوص شهر الکترونیکی مجهز باشند.● ویژگی های شهر الکترونیکی خوب
یک شهر الکترونیکی خوب آن است که بتواند به آسانی در دسترس همگان قرار گرفته و با روشی ساده ارائه خدمت کند. بعضی از مشخصه های یک شهر الکترونیکی خوب می تواند به شرح ذیل باشد:
▪ استفاده آسان کاربران:
یک شهر الکترونیکی خوب باید بتواند با به کارگیری ابزار مناسب سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطی خوب به آسانی ارتباط مردم را با خدمات شهری برقرار کند.
▪ در دسترس همگان باشد:
خدمات شهر الکترونیکی باید از طریق سایت در منزل، محل کار، کارخانه، کتابخانه، کیوسک و خلاصه از هر محل دیگر و هر زمان دلخواه در دسترس همه افراد جامعه با هر درآمدی باشد.
▪ حریم خصوصی و امن:
باید استانداردها در آن به گونه ای پیش بینی شود که حریم خصوصی و امنیت مردم شهر و کاربران تضمین شده باشد.
▪ نوآور و با خروجی ملموس:
باید از جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری ها استفاده کند و مرتب به روز شود تا سرعت و پاسخ سیستم همواره رو به افزایش بوده و خروجی آن برای مردم قابل لمس باشد. این وضعیت با سرعت دسترسی به اطلاعات بستگی مستقیم دارد، بنابراین باید پهنای باند دسترسی به شبکه هم در سایت اصلی و هم دسترسی شهروندان زیاد و قابل قبول باشد.
▪ تعاملی باشد:
باید اندیشه عموم مردم در آن اثر داشته باشد تا بخش های خصوصی، سازمان های غیرانتفاعی و محققین و حتی مردم عادی بتوانند با شهردار و مسوولان شهری به صورت دوطرفه در جهت بالا بردن کیفیت خدمات شهری هم اندیشی کنند.
▪ باید کم هزینه باشد:
سیستم های خدماتی الکترونیکی و برخط در یک شهر الکترونیکی باید به گونه ای طراحی شوند که مردم پول زیادی بابت دریافت خدمات ندهند و شهر هم از پس هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه خدمات الکترونیکی برآید.
▪ انتقال فناوری با دقت انجام شود:
در مواقعی که تغییر فناوری تاثیر جدی در سیستم می گذارد انتقال سیستم های شهر الکترونیکی از وضع قدیم به جدید باید به دقت انجام شود تا کاربر هنگام مواجهه با فناوری جدید دچار مشکل نشود.
● اهداف شهر الکترونیکی تهران
هدف اصلی شهر الکترونیکی تهران ارائه خدمات باکیفیت بهنگام با قیمتی مناسب است. ایجاد محیط مناسب برای ارتقای سطح زندگی، کسب و کار، ایجاد محیط دسترسی برخط به جای نگه داشتن شهروندان تهرانی در صف، برای دسترسی به اطلاعات و خدمات شهر، ارتقای کمیت و کیفیت خدمات آژانس های شهر، افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمدها، یکپارچگی کلیه واحدهای شهری و نیز صرفه جویی در هزینه از جمله اهداف شهر الکترونیکی تهران است.بنابراین می توان مقاصد شهر الکترونیکی تهران را به صورت ذیل برشمرد:
▪ ارائه خدمات بهتر:
ارائه خدمات به صورتی راحت تر و قابل اعتماد، با صرف هزینه های کمتر و کیفیت و ارزش بالاتر.تاثیر مثبت در قیمت و کارایی خدمات ارائه اطلاعات و خدمات بهتر و ارزان تر به استفاده کنندگان و عوارض دهندگان.
▪ مشارکت بیشتر مردم در امور شهری:
آسان تر کردن امکان مشارکت کسانی که تمایل دارند در کارها نقش داشته باشند.
▪ ارائه و به کارگیری روش های مناسب برای اداره جامعه:
حمایت از جامعه علمی از طریق ایجاد نوآوری و بازآفرینی در بخش شهری.
● ویژگی های اساسی شهر الکترونیکی تهران
هدف شهر الکترونیکی تهران ارائه خدمات بهتر، با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر است؛ ولی نمی توان استاندارد مشخصی برای سایر ویژگی های آن معرفی کرد، زیرا هر شهری می تواند با توجه به نیازهای جامعه خودش نظام شهر الکترونیکی را پایه ریزی کند.
▪ کوچک بودن:
شهر الکترونیکی نباید گستردگی بیش از حد داشته باشد تا بتواند از اتلاف نیروی انسانی و سرمایه جلوگیری کند. بنابراین بهتر است شهر های الکترونیکی بزرگ به شهر های محلی کوچک تر تقسیم شوند.
▪ اخلاقی بودن:
شهر الکترونیکی باید مقید به اخلاق الکترونیکی بوده و حریم اطلاعات خصوصی شهروندان را حفظ کند.
▪ جوابگو بودن:
شهر الکترونیکی باید نسبت به فعالیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که انجام می دهد جوابگو باشد، بدین معنی که شهروندان بتوانند تا حد امکان از روند پیشرفت این فعالیت ها آگاهی های لازم را کسب کنند.
▪ مسوولیت پذیر بودن:
شهر الکترونیکی باید در صورت بروز مشکلاتی ناشی از فعالیت هایش در هر حوزه ای که باشد به مردم شهر پاسخگو باشد.
▪ شفاف بودن:
شهر الکترونیکی باید از موضع شفافی در رابطه با امور شهروندان برخوردار باشد.
● آینده تهران
تا دو دهه دیگر بدون تردید با توسعه و به کارگیری کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بخصوص در حوزه شهری، شکل و محتوای روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در شهرها، کشورها و در سطح جهان تغییر اساسی خواهد کرد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند ابری همه امور روزمره بشر را دربرخواهد گرفت و آنها را دستخوش تغییرات اساسی می کند. این پدیده به سرعت شهرهای سنتی را به شهرهای الکترونیکی و اینترنتی تبدیل می کند و در نهایت جامعه اطلاعاتی را به وجود خواهد آورد. عصر مجازی نهایت توسعه اصول و کاربردهای فناوری اطلاعات در فضای سه بعدی است که به انسان فرصت می دهد تا بدون حضور فیزیکی و به صورت مجازی، بسیاری از امور زندگی خود را در هر نقطه دلخواه و مورد نظر انجام دهد. به طور یقین گسترش عصر اطلاعات و سمت گیری به سوی جامعه اطلاعاتی که امروزه با توسعه سریع و خیره کننده فناوری های پیشرفته همراه شده است جهان را به سوی چهارمین موج تغییر یعنی عصر مجازی رهنمون می کند.
الوین تافلر در کتاب موج سوم بر اساس «نظریه موج» تاریخ تحولات اساسی و پیشرفت های بشر را در طول تاریخ به سه عصر یا موج کشاورزی، صنعتی و اطلاعات دسته بندی کرده است. با توجه به روند گسترش عصر اطلاعات و سرعت توسعه علمی و به کارگیری فناوری های نوین در جهان، موج چهارم عصر مجازی خواهد بود. عصر مجازی شرایط جدیدی را برای زندگی بشر خلق می کند که بیشتر امور به صورت غیرحضوری و مجازی انجام خواهد شد.
در این عصر، هرکس در هر زمان و هر جا که باشد خواهد توانست بر محدودیت های زمانی، جغرافیایی و فضایی که برای بشر امروز محدودیت تلقی می شود، غلبه پیدا کند. بنابراین در راستای تغییراتی که بر اساس فناوری های نوین در حال شکل گیری است گزینه های متفاوتی در پیش روی شهر تهران برای تصمیم گیری وجود دارد.
انتقال پایتخت از تهران به صورت مجازی به هر محل دیگری که آمادگی الکترونیکی در آن وجود داشته باشد، امروزه بحثی عادی و قابل انجام است. پایتخت مجازی که در حقیقت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته در فضای سه بعدی است موضوع انتقال فیزیکی را حل می کند و می تواند به عنوان یک گزینه در کنار سایر گزینه ها مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. گزینه پایتخت مجازی از جنبه های مختلف برای انتقال پایتخت از تهران می تواند مهم باشد.
پایتخت مجازی شرایطی فراهم می کند تا وزارتخانه ها در سطح کشور پخش شوند و در نتیجه این حرکت وضعیت اقتصادی استان ها بهتر می شود و یک نوع عدالت نسبی اجتماعی برقرار می شود. در هر صورت محور آینده توسعه شهر تهران الکترونیکی خواهد بود و دیر یا زود شاهد حضور شهر الکترونیکی خواهیم بود.

دکتر علی اکبر جلالی
استاد دانشگاه و پژوهشگر برگزیده فناوری اطلاعات
منبع : روزنامه شرق
 
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۸/۱۸
  • ۷۲۶ نمایش
  • رضا آقازاده کلیبر

امور شهری

شهر الکترونیک

شهر سنتی

شهروند الکترونیک

نظرات (۱)

خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
پاسخ:
سلام باشه سر می زنم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی