شهروند الکترونیک
پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ب.ظ
شهروند الکترونیک
تمامی انسانها در طول زندگی خود، نقشهای متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانشآموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و دهها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها میپردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روشهای سنتی انجام میدادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر نموده است. مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و ... هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیتهای روزمره ما هستند. شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آنها به انجام وظایف خویش بپردازد.
شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.
مطابق استاندارد آموزش شهروند الکترونیکی ( ECitizen )شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهیم پایه ICT ، حداقل توانایی لازم در بکار گیری سیستم عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت ، توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر ، توانایی مبادله پیامهای الکترونیکی از طریق فناوری پست الکترونیک ، توانایی کافی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز با انجام جستجوهای موثر در وب ، توانایی مقابله با پیامدهای منفی و آسیبهای احتمالی ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و استفاده از کاربردهای مثبت این فناوری ، توانایی یافتن اطلاعات راجع به نحوه انجام کارهای مختلف از طریق اینترنت ، توانایی تکمیل فرمهای آنلاین اینترنتی و انجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد.با توجه به تعریف ارائه شده ، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اغلب شهروندان در حال تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی هستند و در کشورمان نیز تا چند سال دیگر شهروندان مجبورند که شهروند الکترونیکی باشند و دولت نیز ناچار به ارائه خدمات الکترونیکی مانند شهرداری الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، تفریحات الکترونیکی ، مشاوره و بهداشت الکترونیکی و حتی بازیهای الکترونیکی و سایر خدمات می باشد.در واقع کسب هر یک از مهارتهای فوق توسط کارکنان دولت و عموم مردم قدم بسیار مهمی برای دستیابی به یک جامعه الکترونیکی پویا و به تبع آن نیل به اهداف دولت الکترونیکی به شمار می رود. در صورت توجه دولتمردان و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و تلاش آن ها به منظور نهادینه کردن آن در میان عموم مردم و کارکنان دولت، دستاوردها و نتایج مثبت زیادی در کوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد
تمامی انسانها در طول زندگی خود، نقشهای متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانشآموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و دهها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها میپردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روشهای سنتی انجام میدادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر نموده است. مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و ... هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیتهای روزمره ما هستند. شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آنها به انجام وظایف خویش بپردازد.
شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.
مطابق استاندارد آموزش شهروند الکترونیکی ( ECitizen )شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهیم پایه ICT ، حداقل توانایی لازم در بکار گیری سیستم عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت ، توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر ، توانایی مبادله پیامهای الکترونیکی از طریق فناوری پست الکترونیک ، توانایی کافی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز با انجام جستجوهای موثر در وب ، توانایی مقابله با پیامدهای منفی و آسیبهای احتمالی ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و استفاده از کاربردهای مثبت این فناوری ، توانایی یافتن اطلاعات راجع به نحوه انجام کارهای مختلف از طریق اینترنت ، توانایی تکمیل فرمهای آنلاین اینترنتی و انجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد.با توجه به تعریف ارائه شده ، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اغلب شهروندان در حال تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی هستند و در کشورمان نیز تا چند سال دیگر شهروندان مجبورند که شهروند الکترونیکی باشند و دولت نیز ناچار به ارائه خدمات الکترونیکی مانند شهرداری الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، تفریحات الکترونیکی ، مشاوره و بهداشت الکترونیکی و حتی بازیهای الکترونیکی و سایر خدمات می باشد.در واقع کسب هر یک از مهارتهای فوق توسط کارکنان دولت و عموم مردم قدم بسیار مهمی برای دستیابی به یک جامعه الکترونیکی پویا و به تبع آن نیل به اهداف دولت الکترونیکی به شمار می رود. در صورت توجه دولتمردان و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و تلاش آن ها به منظور نهادینه کردن آن در میان عموم مردم و کارکنان دولت، دستاوردها و نتایج مثبت زیادی در کوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد
- ۹۳/۰۸/۱۵
- ۶۲۷ نمایش