شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

فرهنگ سازی؛ مهمترین گام به سوی شهر الکترونیک

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۴ ب.ظ

 

حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتنابناپذیر است. شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک بخشی از پروژه دولت الکترونیک بوده و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک است.

جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود و ما نیز برای تعاملات و ادامه حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و .. خویش ناگزیر به پیوستن به این جریان هستیم و این امر بدون داشتن شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک تقریبا محال و غیر ممکن است.

با این مقدمه و با توجه به اینکه اصلیترین بار  ایجاد شهر الکترونیک بر عهده شهرداری است به سراغ دکتر فرید پناهی مدیر سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تبریز رفتیم تا وضعیت تبریز را در حوزهی فناوری اطلاعات جویا شویم.

دکتر پناهی می گوید:در وضعیت کنونی رقابت بین کشورها در عرصه ارتباطات به عنوان ابزارهای بهروز و پیش برنده مدیریت برای بهبود عملکرد و کارایی دستگاههای دولتی و مجموعهها بالاست.هر مجموعهای که بخواهد در حوزه روان و شفافسازی، کوتاه کردن زمان و صرفهجویی در سوخت و ارتقاء کیفیت خدمات موفق شود باید نسبت به هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات توجه کرده و گامهای اساسی بردارد.

آموزش در توسعه شهر الکترونیک، از دو بعد اساسی مورد بررسی قرار میگیرد.

اول اطلاع رسانی عمومی و آماده سازی مردم و شهروندان برای استفاده از خدمات شهر الکترونیک.

دوم تربیت وفراهم نمودن نیروی انسانی مورد نیاز برای ایجاد، توسعه و اداره شهر که هر کدام از این ابعاد در شهر الکترونیک قابلیت زیادی را به همراه دارد.

دکتر پناهی ادامه می دهد: نقش آموزش و فرهنگسازی در ایجاد بیشترین کارکرد و افزایش سطح آگاهی مردم اساسی است.استفاده حداکثری از ابزارهای الکترونیکی برای پیشبرد اهداف و افزایش سطح آگاهی مردم لازم و ضروری است. بسیاری از مردم آگاهند، ابزارهای لازم برای استفاده را دارند اما عادت به این قبیل امور ندارند و یا نوع استفاده را بلد نیستند. فرهنگ سازی در بین مردم و نهادها یک امر کلیدی است.در تبریز دارای زیرساختهای زیادی هستیم. مانند 80 کیلومتر فیبر نوری، ارتباطات رادیویی پشتیبان، ارتباطات فیبر نوری شبکه، دکل های رادیویی که سومین دکل آن برای ارتباطات فیبر نوری در حال راه اندازی است.شهر الکترونیک شامل استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برای تحویل خدمات دولتی به شهروندان و بنگاهها می باشد.این امر مستلزم تحویل خدمات دولتی به شهروندان از طریق فرآیندهای سازمانی جدید و فنآوریهای جدید است.

دکتر پناهی می گوید: افزایش سرعت و پهنای باند، سیستم اوتوماسیون شهری، افزایش کیفیت ارتباطی رادیویی و سرعت آن، راه اندازی DATA CENTER   ها به عنوان مرکز داده اطلاعات شهرداری که در یک محیط امن نگهداری می شود.همچنین نصب سامانه موبایل همراه در 3 منطقه و پیش بینی در یک منطقهی دیگر، راهاندازی سیستم امضای الکترونیک، یکپارچهسازی سیستمهای مالی، سازماندهی BTS ، الزامات زیباسازی بصری و بسیاری از اقدامات دیگر از جمله مواردیست که سازمان فن آوری اطلاعات در این چند سال اخیر به انجام رسانده است.

وی از ملزومات پیشرفت سخن به میان می آورد و می گوید: یکی دیگر از ملزومات توسعه و پیشرفت علمی افزایش دامنه فعالیت و کاربرد دانش نقشهبرداری در علوم مختلف است.همواره با پیشرفت تکنولوژی جدید کاربردهای جدیدی برای این علم فراهم میشود.همچنین توسعه شهر ها متاثر از رشد بیرویه جمعیت و مهاجرت، منجر به ساخت و سازهای بدون برنامهریزی و گسترش مهار نشدنی آن شده است که جز با تجهیزات سنجش از راه دور که دارای دو فرآیند تصویر برداری و تجزیه و تحلیل تصاویر میباشد امکان تهیه نقشههای دقیق شهری وجود ندارد.در سیستم اطلاعات جغرافیایی  GIS   اطلاعات جغرافیایی بصورت دیجیتال ذخیره میشود که امکان هر نوع تغییرات، اصلاحات آن وجو دارد.کاربرد GIS   در مطالعه شهرها دارای تنوع زیادی است از مطالعات جوی گرفته تا مطالعات شهری مانند پیشبینی عرضه و تقاضا در مسکن، تعیین حومه شهر تعیین مسیر اتومبیلها، تعیین گسترش شهرها و مطالعه ترافیک و مواردی مشابه.با این تفاسیر مسئولیت بزرگی بر دوش دولتمردان و متخصصان رشتههای مختلف مانند جغرافیا و شهرسازی و فن آوری اطلاعات و بسیاری از علوم مرتبط سنگینی میکند تا بستر لازم برای ایجاد شهرهای الکترونیکی را فراهم نمایند و با توجه به اینکه زندگی در درون این شهرها آشنائی با زندگی الکترونیکی را خواستار است آموزش امری اجتناب نا پذیر می باشد.

وی در پایان تاکید می کند: با مسلح شدن به علم فوق و با تسریع در کارها میتوان باعث صرفه جویی در انرژی شهروندان، ارتقاء روحیه مثبت و رفاه محور آنان و سرعت در توسعه و پیشرفت کشور را به وجود آورد. 

پی نوشت :دکتر پناهی مدیر سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تبریز

منبع : شهریار نیوز

 

نظرات (۱)

  • رضا آقازاده کلیبر
  • سلام لطفا بفرمایید تصویر مربوط به کدام شهر ایران است
    پاسخ:
    سلام از تمام نقاط دنیا هستش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی