شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

چطور کلمه عبور انتخاب کنیم؟

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ق.ظ

امنیت "پسورد" یا همان "کلمه عبور" یکی از حیاتی‌ترین امور برای فعالیت در دنیای کامپیوتر و فعالیت‌های آنلاین است

در عصر حاضر با توجه به ضرورت به کارگیری کلمه عبور یا پسورد برای ورود و فعالیت‌ در عرصه شبکه‌های اجتماعی و تجاری در مرحله اول نیاز ‌به آموزش و در مراحله بعدی اطلاع رسانی به موقع و صحیح داریم.

  • چطور کلمه عبور خود را حفظ کنیم؟

بی توجهی و سهل انگاری در این امر می‌تواند بسیار خطر ساز و عواقبی جبران ناپذیر برای کاربران و هم برای شبکه های اجتماعی و تجاری در پی داشته باشد.

بدین منظور در یک تحقیق، رایج ترین کلمه‌های عبور که برای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شوند، توسط شرکت مطالعات داده‌های امنیتی امپروا Imperva.  کشف و شناسایی شده است.

 

در این پژوهش؛ حداقل 10 کلمه عبور بسیار رایج که توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی یا در ورود به سایت‌های تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعلام شد.

این اقدام یعنی اعلام کلمه‌های عبوری که کاملا در معرض حملات هکرها (قفل شکنان) قرار دارد و زنگ خطری برای افرادی که از این کلمه‌های عبور استفاده می‌کنند. اما افراد بسیاری هستند که از کنار این هشدارها؛  بی‌تفاوت عبور می‌کنند.

 چرا؟ به این دلیل که از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه بی‌بهره هستند.

با توجه به تحلیل 32 میلیون اطلاعات در زمینه "کلمه عبور"  که اخیرا توسط هکرها از سایت Rockyou.com  هک شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود، می‌توان چنین برداشت کرد ‌که ساده انگاری و سهل انگاری افراد در نحوه استفاده و انتخاب درست و قوی یک کلمه عبور نتایج این‌چنینی نیز در بر خواهد داشت.

تحقیقات مذکور لیستی از این کلمه‌های عبور رایج را ارائه داده است.

با توجه به ‌لیست ارائه شده، کاربران شبکه‌های اجتماعی و تجاری باید برای حفظ امنیت شبکه‌های کاری خود از انتخاباین نوع کلمات عبور جدا خودداری ‌کنند؛ زیرا این کلمه‌های عبور کاملا برای هکرها شناخته شده و به راحتی قابل شکستن هستند.

مدیر فنی شرکت امپروا، امیچی شالمن Amichai Shulman می‌گوید: استفاده از کلمه‌های عبور ضعیف یا رایج اجازه می‌دهد که یک هکر با کمترین تلاش در عرض ثانیه‌ای به حساب یا فضای شخصی شما در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کند. این اتفاق یعنی دردسری کامل برای فعالیت‌های شبکه‌ای شما.

  • "کلمه عبور" ضعیف چیست؟

بعضی از کلمه‌های عبور یافت شده در این مطالعات نشان می‌دهند که کوتاهی و سادگی آنها، کاربرانش را در معرض خطر جدی حملات مجازی مانند "حملات نفوذی یک هکر" قرار می‌دهد. حدود 50 درصد از کلمه‌های عبور از اسامی، واژه‌های رایج،حروف الفبا، اعداد متوالی یا کلمه‌های صفحه کلید یا خود کلمه عبور انتخاب شده بود.‌ رایج‌ترین آنها عبارتند از:

1. 123456
2. 12345
3. 123456789
4. Password
5. ilowyou
6. princess
7. rockyou
8. 1234567
9. 12345678
10.abc123

بررسی‌های انجام شده در انگلیس هم نشان می‌دهد که حدود نیمی از مردم این کشور از کلمه عبور یکسان برای ورود به سیستم‌های بانکی، فروشگاه، سایت‌های شبکه اجتماعی و تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند.

  • چطور CAPTCHA کار می‌کند؟

همچنین از هر پنج نفر انگلیسی یک نفر از نام حیوان خانگی یا حیوان مورد‌علاقه‌اش و از هر هشت نفر یک نفر از تاریخ‌های خاص و به‌ یادماندنی مانند تولد، ازدواج، استخدام و ... از هر 10 نفر یک نفر از نام کودکانش برای رمز گذاری استفاده می‌کند.

  • "کلمه عبور" قوی چیست؟

بر اساس توصیه کارشناسان اینترنتی، یک کلمه عبور قوی باید:

• دارای حروف بزرگ و کوچک، شماره و حتی علائم نقطه‌گذاری باشد.

• حداقل شامل 8 تا 12 حروف و عدد ترکیبی باشد.

• حتما به‌طور مرتب آن را تغییر دهید.

•  هرگز از یک کلمه عبور برای تمامی سایت‌ها و حساب‌های اینترنتی استفاده نکنید.

•  نباید از حروف یا اعداد ترتیبی و پشت سر هم مانند 123456 یا  ABCDE استفاده کنید.

•  استفاده از چند زبان مختلف در کلمه رمز مناسب است، مانند: انگلیسی با روسی یا فارسی با انگلیسی

•  تا جایی که امکان دارد از اسامی خاص، معنی دار و متداول مانند؛ اسامی همسر، فرزند و دوستان صمیمی، حیوان‌ها (ببر، یوز پلنگ یا گربه وحشی) یا نام حیوانات خانگی و مکان‌های معرف (برج ایفل و...) استفاده نکنید. چرا که هکر‌ها می‌دانند اکثر افراد از یک کلمه معنی‌دار یا کلماتی که در بالا شرح داده شده، برای رمز عبور خود استفاده می‌کنند.

• سعی کنید کلمه رمز شما کوتاه نباشد و  در حد امکان پیچیده و دارای معنا یا مفهوم نباشد.

• از دادن کلمه رمز به اعضای خانواده و حتی دوستان مورد اعتماد خودداری کنید. زیرا با این اقدام شما دیگر کلمه رمز معنا نخواهد داشت. در ضمن بحث اینکه این اقدام نشانه صمیمیت و اعتماد بین شما است، درست نیست.

• از نوشتن کلمه رمز در دفترچه یادداشت روزانه یا تقویم رو میزی خودداری کنید.

• مهمتر از همه اینکه کلمه عبور خود را فراموش نکنید.

موارد فوق تنها چند راه ساده برای پیچیده کردن و در عین حال محفوظ ماندن رمزهای عبور هستند، شما هم می‌توانید از روش‌های ابتکاری و ابداعی خود برای هر چه بیشتر کردن امنیت "کلمه عبور" استفاده کنید.

امنیت پسورد یا همان کلمه عبور یک مقوله حیاتی برای فعالیت در دنیای پیچیده کامپیوتر و فعالیت‌های آنلاین است. بی تفاوت از کنار آن رد نشوید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۲/۰۹
  • ۷۷۴ نمایش
  • رضا آقازاده کلیبر

تجارت الکترونیک

کلمه عبور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی