نقش و جایگاه شهروند الکترونیک در کشورهای دیگر
نقش و جایگاه شهروند الکترونیک در کشورهای دیگر
جایگاه شهروند الکترونیک درکشورهای دیگر در برنامه 5 سالهای که اتحادیه اروپا به همین منظور تدوین نموده، عنوان شده که تمامی شهروندان اروپایی و حتی ناتوانان جسمی تا سال 2010 قادر به استفاده از خدمات دولت و شهرداری الکترونیک با استفاده از ارتباطات فناوری نوین اطلاعات خواهند بود. در این برنامه علاوه بر اهداف، مسائلی نظیر ریز برنامهها، بودجهها، آموزشها و دیگر موارد مورد نیاز دیده شده است.
به عنوان مثال، دولت نیوزلند علاوه بر هدفگذاری فوق عنوان نموده تا سال 2020 با توجه به فرصتهای فزایندهای که فناوری شبکه و اینترنت به وجود میآورد، باید نوع اشتغال کارکنان دستگاههای دولتی و سازمانهای مرتبط با آنها تغییر یابد.
اینها نمونههایی از فعالیتهای دیگر کشورهای دنیاست، اما در کل بسیاری از کشورهای دنیا چه توسعه یافته و چه در حال توسعه برنامهریزیهایی با توجه به مقتضیات اجتماعی، فرهنگی و فنی خود برای رسیدن به اهداف خدمات الکترونیکی خود انجام دادهاند. که در این بین برخی کشورهای پیشتاز مانند انگلستان تا به حال دستاوردهای بسیار خوبی داشتهاند، به گونهای که این کشور تا پایان سال 2005 میلادی صدها نوع از خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه داده است.
پرداختن به شهروند الکترونیک، میتواند چه مسائلی را به دنبال داشته باشد؟ شهرداری چه میزان میتواند برای عملیاتی شدن شهروند الکترونیک موثر باشد؟ اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی جدید واژهگان و سبکهای جدیدی در زندگی بشر بوجود آوردهاند. استفاده از خدمات برخط منافع بسیاری مانند کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینهها، تسریع در انجام امور و دهها منفعت دیگر در پی دارند که این موارد برهیچ کدام از ما پوشیده نیست.
پرداختن به این مباحث فرصتهای جدیدی برای ما بوجود میآورد، در حالی که عدم توجه به آن علاوه بر از دست دادن فرصتها میتواند تبدیل به یک تهدید گردد. به عنوان مثال، واژگانی مانند WORK @ HOME با وجود این ابزارهای جدید ارتباطی معنی و مفهوم تازهای یافتهاند. از قدیمالایام خانه محل آسایش و فراغت از کار بوده، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر محل آسایش میتواند به دفتر کار ما نیز تبدیل گردد. شهروند الکترونیک باید بتواند با این مقولههای جدید به خوبی کنار آمده و به بهبود زندگی و اجتماع خود کمک کند.