شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

تجارت‌الکترونیکتجارت الکترونیک واژه ای است که برای تجارت از طریق سیستم های اطلاعاتی، ارتباطی بکار می رود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی ازعمر آن نمی گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته است به طوری که اجتناب از آن کارآسانی نیست. یکی از ساده ترین و کار آمد ترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی خرید و فروش اجناس تبادل وجوه مربوطه از طریق کارت های اعتباری می باشد . هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیک ها و شگردهای بازرگانی است در واقع ایجادهمکاری ، رقابت و بازدهی بیشتر شرکت های مختلف را به دنبال دارد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکت ها درزمینه هاِیی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکت های مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی ، تجاری حتی در مقیاس های بزرگ و جهانی شده است.

اینترنت در حال حاضر جای خود را در کنار تلوزیون و تلفن در زندگی روزمره مردم باز کرده است و می تواند بیش از سایر شیوه های ارتباطی تسهیلاتی را برای کاربران فراهم آورد. در این رابطه می توان به فروشگاه های اینترنتی اشاره نمود که در چند مدت اخیر شاهد راه اندازی بسیاری از این فروشگاه ها توسط افراد و شرکت های ایرانی در سطح اینترنت بوده ایم. فروشگاههای اینترنتی سایت هایی هستند که در آن محصولات مختلفی از یک شرکت خاص یا شرکت های مختلف به صورت آنلاین به مشتریان به همراه سرویس های مختلف ارائه می شود. کابران می توانند با مراجعه به سایت های فوق از محصولات مختلف و توضیحات مرتبط مطلع شوند و همچنین می توانند به صورت مستقیم محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های اصلی با قیمت کمتر و با سرعت بیشتر( به دلیل عرضه مستقیم) خریداری نمایند. مبادلات مالی در بیشتر فروشگاه های آنلاین از طریق کارتهای اعتباری انجام می پذیرند.

 

 

مقدمه

تجارت الکترونیک واژه ای است که برای تجارت از طریق سیستم های اطلاعاتی، ارتباطی بکار می رود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی ازعمر آن نمی گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته است به طوری که اجتناب از آن کارآسانی نیست.

یکی از ساده ترین و کار آمد ترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی خرید و فروش اجناس تبادل وجوه مربوطه از طریق کارت های اعتباری می باشد .

هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیک ها و شگردهای بازرگانی است در واقع ایجادهمکاری ، رقابت و بازدهی بیشتر شرکت های مختلف را به دنبال دارد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکت ها درزمینه هاِیی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکت های مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی ، تجاری حتی در مقیاس های بزرگ و جهانی شده است.

اینترنت در حال حاضر جای خود را در کنار تلوزیون و تلفن در زندگی روزمره مردم باز کرده است و می تواند بیش از سایر شیوه های ارتباطی تسهیلاتی را برای کاربران فراهم آورد. در این رابطه می توان به فروشگاه های اینترنتی اشاره نمود که در چند مدت اخیر شاهد راه اندازی بسیاری از این فروشگاه ها توسط افراد و شرکت های ایرانی در سطح اینترنت بوده ایم.

فروشگاههای اینترنتی سایت هایی هستند که در آن محصولات مختلفی از یک شرکت خاص یا شرکت های مختلف به صورت آنلاین به مشتریان به همراه سرویس های مختلف ارائه می شود.

کابران می توانند با مراجعه به سایت های فوق از محصولات مختلف و توضیحات مرتبط مطلع شوند و همچنین می توانند به صورت مستقیم محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های اصلی با قیمت کمتر و با سرعت بیشتر( به دلیل عرضه مستقیم) خریداری نمایند. مبادلات مالی در بیشتر فروشگاه های آنلاین از طریق کارتهای اعتباری انجام می پذیرند.

در ایران تجارت الکترونیک از واژه هایی بسیار جوان می باشد که البته به دلائل مشکلاتی که تاکنون بر سرراه قرار داشته مثل اوضاع سیاسی منطقه، نحریم و ... سرعت چشمگیری نداشته است ولی در حال حاضر تجارت الکترونیک در ایران در حال شکل گیری و توسعه می باشد.

 

 

تجارت الکترونیکی به عنوان فروش مستقیم در شبکه

با یک تعریف دقیق تر,تجارت الکترونیکی یعنی انجام معاملات از طریق شبکه,یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاه های اینترنتی درWeb.محصولات مورد معامله ممکن است دارای ماهیت الکترونیکی باشند.مانند نرم افزار;یا فیزیکی باشند.مانند اتومبیل ;یا خدمات باشند,مانند برنامه ریزی مسافرت,مشاوره پزشکی;یا آموزش راه دور باشند.

محصولات غیر فیزیکی;از قبیل محصولات الکترونیکی است که خود نیز شامل اطلاعات,اخبار,صوت و موسیقی,فیلم,بانکهای اطلاعاتی,نرم افزار و انواع فراورده های فکری است که این نوع تجارت روز به روز توسعه بیشتری پیدا کرده است. به نظر میرسد تجارت الکترونیکی شبیه خرید از کاتالوگ یا خرید در منزل و از طریق تلویزیونهای کابلی باشد.

 

 

تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار

تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست.بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی میتواند فروشگاه اینترتی در Webایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد.علاوه بر این,صاحب این فروشگاه میتواند تامین کنندگان مواد فروشگاه,حسابداری,خدمات بانکی , ادارات دولتی و رقیبهای خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.

 

 

فضای بازار الکترونیکی چیست؟

بازارهای الکترونیکی معمولآ به معاملات و حراجی های روی شبکه,مانند بازارهای سهام و حراجی ها از طیق اینترنت,اشاره دارد;اما فضای بازار الکترونیکی به پدیده اقتصادی اشاره دارد که محصولات,واسطه ها و مشتریان به ک طریقی به صورت الکترونیکی با هم تماس و مبادله دارند.

فضای بازار الکترونیکی نماد مجازی از بازارهای فیزیکی است. به طور کلی,فعالیت اقتصادی تحت این فضای الکترونیکی,اقتصاد الکترونیکی را ارائه میکنند.فضای بازار الکترونیکی شامل بخشهای زیر است.

بازیگران بازار;یعنی کارخانجات,بازرگانان,عمده فروشها,واسطه ها,فروشگاهها و مشتریان

کالاها و خدمات.

فرایندهای تامین,تولید,بازاریابی,رقابت,توزیع,مصرف وغیره

تاثیر گزاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح مختلف تجارت

تاثیر گذاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح تجارت قابل لمس و بررسی است از جمله :

رقابت (Competition)

بازاریابی (marketing)

توزیع(distribution)

خدمات و سرویس دهی (services)

فروش (sales)

تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی

هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدها وفرصتهای جدیدی برای سازمانها می شود . تغییر در فن آوری ، موجب تغییر در قانونمند ی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختن سیستمهای سازمانی و اجتماعی می گردد . تکنولوژی اطلاعات به عنئان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها می تواند تاثیر گذار باشد . تکنولوژی اطلاعات می تواند پنج مزیت عمده ایجاد کند :

ارزانتر (تولید خرجی های مشابه با هزینه کمتر ) ،

بیشتر (تولید خروجی ها ییشتر و با هزینه مشابه ) ،

سریعتر (تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر ) ،

بهتر (تولید خروجی های مشابه با همان هزینه وهمان زمان ولی با تجارت الکترونیک ،

موانع جغرافیای و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می دارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین المللی می شود .

تجارت الکترونیک طریق هدایت کسب و کار را تغییر می دهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکلهای جدیدتر می شود .

در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید ، جهانی شدن رقابت ، رقابت شدید در استانداردها و ...) فرصتهای جدیدی برای جایگزینی کسب و کار ، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینه های مختلف ایجاد کرده است . به طور کلی می توان فواید تجارت الکترونیک را در قیاس با تجارت سنتی در موارد زیر دانست :

حضور در بازار به شکل “ همه جا ، همه کس ، همه وقت “

در زمینه معرفی و تبلیغ محصول ، استفاده از تجارت الکترونیک ، به خصوص با استفاده از اینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و می تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد . تجارت الکترونیک ، کانالهای معمول فروش را تغییر می دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می کند .

دراین نمودار خطوط فلش دار نمایشگر کاربرد تکنولوژی اطلاعات در ایجاد ارتباط است . بنا به سطح تجارت الکترونیک مورد استفاده ، این مولفه ها به صورت فیزیکی ، الکترونیکی و یا حد وسط آنها ظاهر می شوند .

انواع مدلها و تکنولوژیهای تجارت الکترونیکی

گرچه انواع زیادی تکنولوژی تجارت الکترونیکی وجود دارد ، اما در اینجا بهترین آنها را توضیح می دهیم :

تجارت الکترونیکی تاجر با تاجر

مدیریت ارتباطات مشتری

شیوه های مدیریت منابع اطلاعات

آموزش راه دور برای سازمانهای اقتصادی جدید

پست الکترونیک

شیوه های طراحی منابع سازمانها

خودکار کردن اهرم فروش :

شیوه های راه دور در شبکه ها موجب افزایش بهره وری متخصصین فروش راه دور می شود

تحول مراکز تماس :

به هم پیوستن شبکه ها موجب افزایش قابلیتهای خدمات مشتری شده است

خدمات شبکه ای مدیریت شده

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه طراحی شده بر روی اینترنت است که فروشندگان می توانند کالاها و محصولات خود را از این طریق عرضه نمایند و خریداران می توانند محصولات آنها را از جمله نرم افزار,کتاب ،قطعات و به طور کلی کالای مورد نظر خود را انتخاب و در صورت تمایل خریداری نمایند.

مزایای و ویژگیهای فروشگاه اینترنتی

۱_فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است

۲_فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجای می تواند خرید اینترنتی می کند

۳_خریدار می تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد

۴_ فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد

۵_فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرارمی دهد

۶_ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما

۷_کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل,هزینه ویترین و انبار,فروشنده,خواب سرمایه و غیره در یک فروشگاه سنتی و سودآوری بیشتر

۸ تحویل کالای خریداری شده درب منزل,بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل

۹ عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا

تجارت الکترونیکی یک محیط فعال کاربرد تکنولوژی برای آسان کردن تغییر اطلاعات تجارت و خودکار کردن مبادلات بازرگانی است . تجارت الکترونیکی باعث تغییر انواع اطلاعات ، از جمله مبادلات بازرگانی از طریق شبکه است که به آن E Commerce می گویند.

از این رو ، بازاریابی از طریق شبکه اینترنت ، معروف به " تاجر با مشتری" ، تنها یکی از پدیده های بستر تجارت الکترونیکی است . تجارت الکترونیکی موجب تغییرات عمیق و اساسی در ساختار و عملکرد تجارت و مبادلات بین تاجرها ، معروف به " تاجر با تاجر" شده است. تاجر با تاجر در تجارت الکترونیکی شامل انواع تکنولوژی های کاربردی و شبکه ای برای خودکار کردن و بهینه سازی مبادلات بین بخش های مختلف تجارت است.

تجارت الکترونیکی دادوستد تجار را وارد عصر الکترونیکی کرده است . این نوع تجارت به دلیل سرعت عمل بالا و صرف هزینه کم در جهان از جایگاه خوبی بر خوردار است . تجارت الکترونیک در تمام ابعاد خود رشد افزونی کرده است . در قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار دادوستد از طریق تلفن صورت گرفت . در اواسط قرن ۲۰ نخستین کارتهای اعتباری عرضه شدند و در دهه ۱۹۶۰ از شبکه های رایانه ای ، پست الکترونیکی و صندوق اتوماتیک بانکی استفاده شد . ظهور اینترنت در سال ۱۹۸۹ و استفاده گسترده از رایانه های شخصی در سال ۱۹۹۰ از جمله مهمترین عوامل در تحول تجارت الکترونیک بودند . مهمترین رکن در تجارت الکترونیک نوع مکانیسم پرداخت است

خریداران و فرو شندگان با توجه به میل شخصی خود یکی از این نوع روشهای پرداخت را انتخاب می کنند . انتخاب روشهای پرداخت الکترونیکی و حذف واسطه گریها در این نوع پرداخت موجب شکوفایی اقتصادی و افزایش منافع شده است . این نوع مکانیسم پرداخت تنها محدود به کشور خاصی نیست بلکه جنبه بین الملی دارد . نکته قابل توجه این است که نوع مکانیسم پرداخت در تجارت االترونیک داخلی با تجارت در سطح بین الملل متفاوت است . تجاردر تجارت بین الملل از روش پرداختی استفاده می نمایند که منافعشان تأ مین شود . کارتهای اعتباری ، پول الکترونیکی ،کارتهای حافظه ای ، کارتهای هوشمند ، چکهای الکترونیکی در تجارت بین الملل کارآیی ندارد بلکه در تجارت داخلی از این نوع روشها به جهت صرف هزینه و وقت کم می توان استفاده کرد . امروزه شاهد گسترش استفاده از این نوع روشهای پرداخت در کشورمان هستیم . حال به بررسی هر یک از این روشهای پرداخت می پردازیم .

زیرساختهای تجارت الکترونیکی در ایران زیر ساخت های لازم برای تجارت الکترونیکی چیست و در ایران تا چه میزانی فراهم شده است؟

تمرکز اولیه برای توسعه تجارت الکترونیکی در یک کشور بر روی بهبود آمادگی الکترونیکی شامل زیرساخت های فنی، زیرساخت های اجتماعی اقتصادی و زیرساخت های حقوقی است. پس از این مرحله، کاربرد تجارت الکترونیکی در بخش های مختلف می باشد. مرحله سوم جایی است که تجارت الکترونیکی تأثیر گسترده ای بر روی اقتصاد دارد، مدلهای تجاری را تغییر می دهد و باعث توسعه کلی اقتصاد کشور می شود.

به طور کلی می توان گفت زیرساخت های تجارت الکترونیکی به ۵ دسته تقسیم می شوند:

۱) فنی

۲) حقوق، قانون و مقررات

۳) آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی

۴) امنیت و اعتماد در تجارت الکترونیکی

۵) استاندارد های تجارت الکترونیکی

زیرساخت های ارتباطی به عنوان یکی از زیرساخت های فنی در بحث آمادگی الکترونیکی مطرح می باشد.

با توجه به وضعیت کنونی تجارت الکترونیکی در کشور، همانگونه که به روشنی قابل مشاهده است، در نوع تجارت الکترونیکی بنگاه مشتری (B۲C)، تعدد و تنوع وب سایت های تجاری حاکی از این است که این نوع تجارت در کشور وجود دارد و در حال انجام است. نکته ای که وجود دارد اینجاست که هر پدیده جدیدی که به عنوان یک فناوری نوظهور در جامعه بروز می کند، زمانِ گذاری را برای همه گیر شدن آن می طلبد. بنابراین به طور قطع نمی توان ادعا کرد که در بعد زیرساخت های ارتباطی کار به طور صددرصد به پایان رسیده است. آنچه مسلم است این است که این زیرساخت ها می بایست گسترش یابند به طوری که در سرتاسر کشور حتی نقاط دور افتاده، امکان ارتباط وجود داشته باشد. ولی این به این معنی نیست که به دلیل عدم وجود زیرساخت های ارتباطی در سراسر کشور، فعالیت های تجارت الکترونیکی متوقف شده باشد. همچنانکه هر روز شاهد افزایش تعداد سایت ها تجاری و گسترش تنوع فعالیت های تجاری از طریق اینترنت در سطح کشور می باشیم.

در خصوص استانداردهای تجارت الکترونیکی که به عنوان یکی از زیرساخت های کلیدی توسعه تجارت الکترونیکی، یک نیاز ملی محسوب می شود، پروژه ای با عنوان « تدوین استانداردهای تجارت الکترونیکی و ارایه متدولوژی استقرار در بنگاه های اقتصادی» در وزارت بازرگانی انجام شده است که بعنوان یکی از مراجع زیر ساختی در تجارت الکترونیکی بین بنگاهی و در فرآیندهای تجاری بین المللی قابل استفاده است.

در خصوص زیرساخت های قانونی یا حقوقی، نیز تا حد نسبتا قابل قبولی، فعالیت هایی انجام شده است. اگرچه با تصویب قانون تجارت الکترونیکی گام مهمی در این راستا برداشته شد، اما هنوز تا وضع مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در حوزه آگاه سازی، آموزش و فرهنگ سازی هم در وزارت بازرگانی و هم در دیگر دستگاه های دولتی اقدامات زیادی انجام شده است. نیروی متخصص در زمینه تجارت الکترونیکی یکی از نیازهای اصلی در سطح کشور است که با تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت ایجاد و گسترش رشته های مرتبط با این حوزه در راستای تربیت نیروی متخصص، گام هایی اساسی برداشته شده است. از طرفی هر یک از فعالان تجارت الکترونیکی در جهت نیل به اهداف توسعه تجارت الکترونیکی نیازهای آموزشی ویژه ای دارند که اجرا و تکمیل طرح انجام شده در وزارت بازرگانی، می تواند قسمت عمده ای از نیازهای آموزشی را مرتفع سازد. همچنین در راستای آگاه سازی و آموزش عمومی، برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها، برنامه های رادیویی و تلویزیونی ویژه تجارت الکترونیکی، دوره های آموزشی کوتاه مدت و نیز سیاست های تشویقی و حمایتی خاص تاثیر زیادی بر نهادینه شدن فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی و گسترش و ترویج تجارت الکترونیکی دارد. از جمله این همایش ها، چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی را می توان نام برد، که با توجه به بازخوردهایی که پس از همایش دریافت شد، می توان ادعا کرد یکی از بهترین همایش های در سطح ملی بوده است. به طور کلی می توان گفت در این راستا اقدامات خوبی در دستگاه های اجرایی ذیربط انجام شده است، با این وجود این امر نیاز به برنامه ریزی گسترده تری دارد که برای این منظور طرح بسته های آموزشی در دستور کار قرار گرفت و اینک این منبع عظیم آموزش تجارت الکترونیکی آماده بهره برداری شده است.

در حوزه امنیت و اعتمادسازی، اقدامات خوبی در حال اجراست که مهم ترین آن ایجاد مرکز صدور گواهی الکترونیکی است. با فراهم شدن امکان بهره برداری از این مرکز، بخش عظیمی از مشکلات امنیتی فعلی در سطح کشور مرتفع خواهد شد. به علاوه طرحی با عنوان «اعطای لوگوی اعتماد» در دست انجام است که با انجام این طرح سایت های تجاری برای مردم مشخص خواهند شد و از این طریق اعتمادسازی که یکی از موانع توسعه تجارت الکترونیکی محسوب می شود، محقق خواهد شد.

خداحافظی با کاغذ

پیش از شکل گیری اینترنت، شرکت های تجاری، اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی و از طریق خطوط تلفن اختصاصی انتقال می دادند که از آن تحت عنوانEDI )Electronic Data Interchange ) یاد می شود. واژه EDI برای اشاره به جابه جایی الکترونیک اسناد تجاری مرسوم مانند چک ها، فاکتورها و... استفاده می شود و منظور از آن همان تجارت بدون کاغذ است. EDI را به صورت ساده می توان این گونه تعریف کرد: "انتقال اطلاعات تجاری سازماندهی شده (کد کالا، قیمت پایه، محل تحویل کالا و...) توسط استانداردهای اطلاع رسانی مورد توافق، از یک سیستم رایانه ای به سیستمی دیگر از طریق تجهیزات الکترونیکی".

EDI به مرور زمان با به کارگیری پروتکل ها و زیرساخت های اینترنتی، از یک سیستم ارتباطی معین که بر اساس خطوط ارتباطی بین شرکت های بزرگ و یک سری روابط ثابت عمل می کرد، متحول و به یک سیستم انعطاف پذیر تبدیل شد که دامنه آن شرکت های بیشتری را دربر می گرفت. در واقعEDI را می توان اولین نوع تجارت الکترونیک دانست که در کنار آن روش های دیگری از جمله استفاده از اینترنت و صفحات وب، بهره گیری از اینترانت ها (شبکه هایی که در داخل شرکت ها استفاده می شوند و پروتکل TCP/IP را به کار می گیرند) و همچنین اکسترانت ها (شبکه های موجود بین شرکت هایی که طرف تجاری یکدیگر هستند و برای تبادل اطلاعات از پروتکل های یکسانی استفاده می کنند) رایج شد. شرکت ها از این شبکه ها به منظور همکاری با شرکای تجاری خود استفاده می کنند. این شبکه ها ممکن است بزرگ تر از حد معمول باشند؛ مانند اکسترانت هیتاچی که شامل بیش از ۲۰۰۰ شرکت است و اینترانت شرکت فورد که ۱۲۰ هزار ایستگاه کاری را به هم متصل می کند. در مجموع شبکه های محلی و گسترده، بنیاد اصلی بدنه تجارت الکترونیک هستند که سازمان ها، شرکت ها و تولیدکنندگان مختلف باید در مرحله اول با راه اندازی LAN های داخلی و پس از آن ایجاد ارتباط با سایر مجموعه های مرتبط و ایجادWAN ، امکان دسترسی کاربران را به سرویس های خدماتی و پایگاه های اطلاعاتی خود فراهم کنند.

خوشبختانه تاکنون سازمان ها و شرکت های مختلفی، شبکه های داخلی و پایگاه های اطلاعاتی خود را راه اندازی کرده اند که با گسترش نیازهای مخابراتی می توان به تکمیل زیرساخت های اولیه تجارت الکترونیک در کشور امیدوار بود.

مهمترین عوامل موفقیت تجارت الکترونیکی

در بسیاری از موارد بقای یک شرکت تجارت الکترونیک علاوه بر محصولات آن بر داشتن تیم مدیریت شایسته، خدمات پس از فروش خوب، ساختار تجاری سازمان یافته، زیرساخت شبکه و یک سایت وب ایمن با طراحی خوب نیز بستگی دارد.

جنبه های فنی و سازمانی

در بسیاری از موارد بقای یک شرکت تجارت الکترونیک علاوه بر محصولات آن بر داشتن تیم مدیریت شایسته، خدمات پس از فروش خوب، ساختار تجاری سازمان یافته، زیرساخت شبکه و یک سایت وب ایمن با طراحی خوب نیز بستگی دارد. شرکتی که می خواهد موفق شود باید به دو دسته از عوامل توجه کند عوامل فنی و سازمانی و عوامل مرتبط با مشتری.عوامل زیر می توانند موجب موفقیت تجاری شرکت ها در تجارت الکترونیک گردند:

تحلیل و مطالعه کافی بازار.تجارت الکترونیک از برنامه ریزی تجاری خوب و قوانین پایه عرضه و تقاضا مستثنی نیست. شکست تجاری در تجارت الکترونیک همانقدر واقعی است که در دیگر قالب های تجارت.

یک تیم مدیریت خوب و مسلح به راهبرد فناوری اطلاعات.راهبرد فناوری اطلاعات شرکت باید بخشی از فرآیند طراحی مجدد تجاری باشد.

ایجاد روشی ایمن و ساده برای انجام تراکنش توسط مشتریان.کارت های اعتباری با در اختیار داشتن ۹۰ درصد از سهم خرید های اینترنتی، محبوب ترین وسیله پرداخت آن لاین به حساب می آیند.در گذشته شماره کارت اعتباری از طریق دروازه های پرداخت مستقل میان خریدار و فروشنده رد و بدل می شد و امروزه نیز اکثر شرکت های کوچک و تجارت های خانگی از همین روش استفاده می کنند. بیشتر بازرگانان نیز تراکنشهای کارت اعتباری را از طریق نظامی که بوسیله بانک های تجاری و شرکت های کارت اعتباری تدارک دیده شده، پردازش می کنند.

فراهم آوردن قابلیت اطمینان و امنیت. سرورهای موازی، افزونگی سخت افزار ، فناوری های ایمن از خطا ،رمزنگاری (پنهان سازی) اطلاعات و دیواره های آتش می توانند به این نیازها پاسخ دهند.

فراهم کردن یک دید ۳۶۰ درجه ای از ارتباط مشتری و کسب اطمینان از اینکه تمام کارمندان، مشتریان و شرکا دیدی کامل و مشترک از مشتری دارند.البته مشتریان از تجربه داشتن "برادر بزرگ" (تحت نظارت بودن) استقبال نخواهند کرد.

ساخت یک مدل کاری مناسب از لحاظ تجاری

مهندسی یک زنجیره ارزش الکترونیک متمرکز بر تعداد محدودی از صلاحیت های مرکزی.(فروشگاه های الکترونیک در صورت برنامه ریزی مناسب می توانند بصورت تخصصی یا عمومی به فعالیت بپردازند.)

استفاده از جدیدترین فناوری ها و همگامی با تغییرات فناوری.(اما باید به خاطر داشت که مبانی تجارت با فناوری های جدید تغییری نمی کنند.)

گوش به زنگ و آماده بودن برای پاسخ هر چه سریعتر به تغییراتی که در محیط های فیزیکی ، اجتماعی و اقتصادی رخ می دهد.تهیه یک وب سایت جذاب.کاربرد با سلیقه رنگ، گرافیک، انیمیشن، عکس، فونت و مقادیری فضای خالی میان عناصر می توانند ما را در این زمینه یاری دهند.

موثر کردن فرآیندهای تجاری با استفاده از مهندسی مجدد و فناوری های اطلاعاتی. ایجاد شناختی کامل از محصولات یا خدمات ارائه شده که باید علاوه بر اطلاعات کامل محصول شامل انتخاب کننده ها و پیشنهادگرهای مناسب نیز باشد.فروشندگان تجارت الکترونیک ، بطور طبیعی باید کارهای معمول تجاری سنتی از قبیل ارائه اطلاعات صادقانه در مورد محصولات و در دسترس بودن آنها ، ارسال مطمئن ، و رسیدگی موثر و سریع به شکایات را نیز انجام دهند.یک ویژگی منحصر بفرد محیط اینترنت اینست که مشتریان به اطلاعات بسیار بیشتری از فروشنده نسبت به وضعیت تجارت سنتی دسترسی دارند.(البته مشتریان می توانند بصورت آنلاین در مورد فروشگاه های سنتی تحقیق کنند و در مواردی هم این کار را می کنند ، پس این تمایز همیشه بر قرار نیست.)

جنبه های مربوط به مشتری

یک سازمان تجارت الکترونیک موفق باید علاوه بر موارد فوق تجربه خرید لذت بخشی برای مشتریانش فراهم آورد. عوامل بسیاری در این مسئله نقش دارند که برخی از آنها عبارتند از :

فراهم آوردن ارزش برای مشتریان. فروشندگان می توانند مانند تجارت غیر الکترونیک با پیشنهاد قیمت های رقابتی برای یک کالا یا یک سری کالا مشتریان بالقوه را جذب کنند و به این هدف برسند.

فراهم آوردن خدمات و کارآیی.فراهم آوردن یک تجربه خرید کاربرپسند و علاقه مندانه مانند آنچه فروشندگان عادی (غیر الکترونیک) انجام می دهند می تواند در پیمودن بخشی از راه دستیابی به این هدف موثر باشد. ایجاد انگیزه خرید و بازگشت مجدد خریداران.برای این هدف می توان از روش هایی چون کوپن ، پیشنهادات ویژه و تخفیف استفاده کرد.وب سایت های به هم مرتبط (Cross Linked) و برنامه های همکاری (Affiliate Programs) نیز می توانند در این امر ما را یاری کنند. ایجاد توجه شخصی.

وب سایت های شخصی سازی شده ، پیشنهادات خرید ، و پیشنهادات ویژه شخصی می توانند تا حدودی جایگزین تعمالات انسانی رو در رو که در فروشگاههای سنتی وجود دارد شوند. ایجاد مفهوم جامعه.اتاقهای گفتگو ، تالارهای بحث ، و برنامه های وفاداری (که گاهی اوقات برنامه های وابستگی (Affinity) نیز نامیده می شوند) می توانند در این راستا مفید باشند.

تصاحب تمام تجربه مشتری.جاسوس های اینترنتی با انجام تمام تماسهای کاربر به عنوان بخشی از تجربه کلی از آن محافظت می کنند ، تجربه ای که با نام شرکت مترادف می شود.

فراهم کردن امکان کمک کاربران به خودشان.تدارک سایت های خودیاوری که بدون کمک دیگران به راحتی قابل استفاده باشند می تواند در این زمینه مفید باشد.این مسئله ایجاب می کند که تمام اطلاعات محصول ، پیشنهاد محصولات جایگزین ، و انتخابگرهای تدارکات و لوازم یدکی در دسترس باشند. کمک به مشتریان در مصرف.جاسوسهای الکترونیک و دایرکتوریهای فروش آنلاین می توانند چنین کمکی را از طریق اطلاعات رقابتی گسترده و امکانات مناسب جستجو فراهم کنند.فراهم کردن اطلاعات مولفه و توصیه های ایمنی می تواند جاسوس های الکترونیک را در شناخت نحوه مصرف مشتریان یاری دهند.

 

عوامل موفقیت یک وب سایت در عرصه تجارت الکترونیک

اساساً تجارت الکترونیکی به مفهوم تسهیل معاملات بازرگانی بواسطه بهره گیری از شبکه جهانی اینترنت است. به عبارتی در محیط تجارت الکترونیک، کلیه فعالیتها و عملیات های توزیع، خرید، فروش، بازاریابی و ارائه خدمات و بسط فرآیندهای تولید، از طریق سیستم های الکترونیکی، بسته های رایانه ای و اینترنت انجام می شود. امروزه، در صنعت فناوری اطلاعات از تجارت الکترونیک به عنوان یک تجارت هدفمند ، سودمند و تسهیل کننده معاملات بازرگانی در عرصه های جهانی یاد می شود. انتقال الکترونیک وجوه، مدیریت زنجیره ای، بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی روی خط، پردازش و فرآوری معاملات به صورت روی خط، مبادله داده های الکترونیکی سیستم های خودکار موجودی اموال و سیستم های مجموعه داده جزء مواردی هستند که در قالب تجارت الکترونیک می گنجند.

منابع :شبکه اینترنتی آفتاب

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۱/۱۶
  • ۴۳۴ نمایش
  • رضا آقازاده کلیبر

تجارت الکترونیکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی