شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

شهر الکترونیکی چطور اجرایی می شود؟

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳ ق.ظ
شهرالکترونیک

شهر الکترونیکی چطور اجرایی می شود؟

برای اجرایی شدن فرآیند توسعه شهرهای الکترونیکی نیازمند به مطالعه، طراحی، توسعه فرهنگی و پیاده سازی می باشد.

در مرحله مطالعه، وضعیت موجود و مطلوب و روش های رسیدن به یک وضعیت معقول قابل پیاده سازی هدف اصلی مطالعه خواهد بود.

طراحی یک شهر الکترونیکی که بتواند از نظر معماری کامل بوده و بستر فنی و تئوری درست یک شهر الکترونیکی را داشته باشد اقدام بعدی است که باید انجام شود.

توسعه فرهنگی در شهرهای الکترونیکی یکی از مهمترین شاخصه های مورد نیاز جهت آمادگی مسئولین، مدیران فنی و مردمی که قرار است از شهر الکترونیکی استفاده کنند می باشد. برای هدایت و حمایت از توسعه یک شهر الکترونیکی نیازمند آموزش و ارتقاء سطح مدیران، جهت راه اندازی و نگهداری نیاز به آموزش مدیران فنی و جهت معرفی خدمات شهر الکترونیکی نیازمند آموزش شهروندان در قالب پروژه شهروند الکترونیکی می باشد. بعد از پذیرش مسئولین ارشد یک استان در جهت توسعه شهرهای الکترونیکی شرایط برای پیاده سازی فراهم شده و می توان مراحل پیاده سازی را شامل مراحل زیر آغاز کرد:

الف) مرحله پیدایش شهر الکترونیکی:

در این مرحله فاز یک، شهر الکترونیکی انجام می شود. در فاز یک ثبت دامنه شهرهای الکترونیکی استان انجام شده و محل قرار دادن داده های شهر الکترونیکی مشخص می گردد و یک پرتال کلی با مجموعه ای از خدمات موجود تهیه و عملاً شهر الکترونیکی با امکانات موجود راه اندازی می شود. به این مرحله فاز پیدایش شهر الکترونیکی می گوییم.

ب) مرحله ارتقاء شهرهای الکترونیکی:

پس از پیدایش شهرهای الکترونیکی، فاز دو توسعه شهرهای الکترونیکی که شامل ارتقاء از نظر کمی و کیفی در یک شهر الکترونیکی است آغاز می شود. این مرحله می تواند در بسیاری از موارد هم زمان با فاز یک و بصورت موازی اقداماتی را انجام داد.

ج) مرحله تعامل در توسعه شهرهای الکترونیکی:

در این مرحله که به دنبال و در بعضی از خدمات حتی از همان فاز یک هم قابل پیاده سازی است، ارتباط دوسویه بین دستگاه ها و نهادهایی که خدمت می دهند و شهروندان برقرار می شود. هم اکنون سازمان های زیادی بخشی از خدمات دوسویه خود را آماده دارند که از همان فاز اول قابل دسترسی می باشند. لذا باید در این فاز سوم به خدماتی بیشتر توجه داشت که هنوز ارائه نشده و باید آنها را توسعه داد.

د) مرحله تراکنش در توسعه یک شهر الکترونیکی:

مرحله چهارم توسعه یک شهر الکترونیکی زمانی مطرح می شود که امکان انتقال نقل و انتقال وجوه مالی بر روی سایت شهر الکترونیکی هم انجام شود و هم امکان امنیت آن کاملاً بوجود آمده باشد. بعضی از خدمات این فاز مثل پرداخت قبوض آب، گاز، برق و تلفن و یا خدمات بانکداری الکترونیکی از همان فاز یک هم وجود دارند که این موضوع باید در نظر گرفته شود. این فاز می تواند زمینه اشتغال بسیاری را بوجود آورده و به شدت و در سطح ملی و بین المللی باعث توسعه تجارت الکترونیکی شود.

ه) یکپارچه سازی شهر الکترونیکی:

فاز پنجم از توسعه شهرالکترونیکی یکپارچه سازی و مدیریت یکپارچه در یک شهر الکترونیکی می باشد که کلیه بخش های یک شهر الکترونیکی را هدایت و مدیریت می کند. رسیدن به این فاز زمانی طولانی نیاز دارد و هنوز در هیچ کشوری در جهان این فاز را بصورت کامل اجرا نکرده اند. نقش پهنای باند و امنیت در شهر الکترونیکی از جایگاه ویژه در مسیر توسعه کیفی خدمات شهری برخوردار است. پهنای باند امروزه به مهمترین معیار توسعه یافتگی دیجیتالی کشورها تبدیل شده است.

دولت کره جنوبی توانسته است با ارائه بیشترین پهنای باند دسترسی به شهروندان جایگاه اول دولت الکترونیکی در جهان را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کند. امنیت نیز مقوله بسیار تاثیرگذار در اعتماد شهروندان به استفاده از از کاربردهای فناوری اطلاعات و از جمله استفاده از شهر الکترونیکی می باشد. موضوع شهر الکترونیکی، یک روش مدیریت تعاملی با شهروندان در خدمت رسانی بهتر است و دارای مشخصه های و توانمندیهای کارکردی سازمانی و اجتماعی قابل ملاحظه است که پتانسیل رشد شهروندان توسعه منابع انسانی را در بطن خود دارد. توسعه شهر الکترونیکی، چارچوبی است که به شهروندان کمک می کند تا دانش، توانمندیهای شخصی و حرفه ای خود را ارتقاء دهند و وظایف شهروندی خود را در استفاده از خدمات بهترین شکل ممکن انجام دهند.

شهر الکترونیکی، در یک فضای سایبری تعاملی حاصل از شبکه های مجازی شکل گرفته و به شیوه سیستمی به عملکرد و وضعیت و ارائه خدمات الکترونیکی سازمانها و بازخورد شهروندان به آن خدمات از طریق سازمانهای نظارتی الکترونیکی نظارت دارد. روند روز افزون توسعه خدمات الکترونیکی سازمانها، نیازهای ارتباطی و نظارتی شهروندان را بیشتر کرده است و ضرورت گذر از شهرهای سنتی به شهرهای الکترونیکی را مطرح نموده است. تامین پهنای باند مناسب یکی از دغدغه های مردم در شبکه های ارتباطی محلی، ملی و بین المللی در شهرهای الکترونیکی می باشد که یک وجود آن یک ضرورت برای رسیدن به یک شهر مناسب دیجیتالی با کیفیت بالا نیز می باشد. به همین دلیل، بسیاری از کشورها در حال سرمایه گذاری های کلان در جهت ایجاد زیرساختهای ارتباطی و شبکه های دسترسی خود به منظور ارائه سرویس های چند رسانه ای با هزینه ی کم، سرعت بالا و کیفیت مناسب هستند.

در شرایط کنونی، شبکه ی زیرساخت و دسترسی ایران، جهت ارائه سرویس های باند وسیع به شهرهای الکترونیکی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، و بصورت جدی مانع رشد سرویس ها و کاربردهای باند وسیع مانند ارائه خدمات چند رسانه ای و نظارت همگانی الکترونیکی گردیده است. توسعه شهر الکترونیکی در ایران نیازمند سیاست های مختلفی برای توسعه زیرساخت با پهنای باند زیاد و بهینه سازی پهنای باند شبکه ی دسترسی می باشد. در سطح ملی باید اراده لازم جهت محور قرار دادن فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن مانند ایجاد شهر الکترونیکی بوجود آید. در حوزه دسترسی به شبکه های اینترنت و دسترسی با باند وسیع نیازمند به انجام سه سیاست تقویت و استحکام، سیاست توسعه سیاست جایگزینی می باشیم. با توسعه شهر الکترونیکی گرگان و اولین استان الکترونیکی کشور باید اعتماد به نفس کافی در مردم و مسئولین بوجود آمده باشد که از نظر تخصصی و نیروی انسانی مشکلی در این مسیر نیست. مشکل واقعی در بی اطلاعی مردم و مسئولین از امتیازات حقیقت شهرهای الکترونیکی است که باید با فرهنگ سازی فضای لازم بوجود آید. اگر عزم و اراده توسعه شهرهای الکترونیکی در کشور فراهم شود مطمئنا طی چند سال اینده شاهد استفاده شهروندان از خدمات شهرهای الکترونیکی خواهیم بود.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۰/۲۱
  • ۵۹۵ نمایش
  • رضا آقازاده کلیبر

بانکداری الکترونیکی

خدمات الکترونیکی

شهر الکترونیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی