استانداردها در آموزش الکترونیکی و مجازی
سیستم های آموزش الکترونیکی چنانچه بخواهند با هم همکاری داشته باشند، لازم است تا ساختارهای داده اشتراکی را بفهمند. بدون داشتن استانداردهای مشخص ، هر متولی و تولیدکننده آموزشی ، ابزارها و ساختار داده خودش را خواهد داشت و امکان همکاری بین آنها نخواهد بود.
بطور کلی استفاده از استاندارد ها و توسعه سیستم ها بر مبنای آنها دارای مزیت های زیر است:
1- ماندگاری (Durability) – در صورتی که نرم افزارها و مواد آموزشی بر اساس استانداردهای منظم و مدون ایجاد شوند .همگام با تغییر محتوا و شیوه ها براحتی قابل تغییر بوده و مدت زمان بیشتری می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بعبارتی دیگر با تغییردر مطالب و شیوه های آموزشی ، مجبور به جایگزین کردی سیستم نخواهیم بود.
2- همکاری(Interoperability) – در صورتی که سیستم های آموزشی منطبق بر استانداردها ایجاد شوند ،این استاندارد می تواند بعنوان یک زبان مشترک ، امکان همکاری بین انواع مختلف سخت افزار،سیستم عامل ها،مرورگرها و سیستم های مدیریت آموزشی را فراهم کند.
3- دسترس پذیری(Accessibility)- چنانچه محتوای آموزشی بر اساس استاندارد مشخصی ایجاد شده و توصیف شود ،یعنی فیلدهای توصیف کننده محتوا استاندارد و شناخته شده باشد ،براحتی می توان آنرا شاخص بندی،جستجوکرده وتوسط هر سیستم مبتنی بر استاندارد، ردگیری کرد و سریعتر به منابع مورد نیاز دسترسی خواهیم داشت.
4- استفاده پذیری مجدد(Reusability) – براحتی میتوان از منابع آماده شده استاندارد، در سیستم های آموزشی مختلف،یا در یک سیستم آموزشی برای اهداف و در دوره های مختلف، چندین بار استفاده کرد.
5- مبادله پذیری(Interchangeability)- امکان مبادله محتوا ومنابع آموزشی مختلف ، بین سیستم های آموزشی که با استانداردها آشنا باشند،براحتی امکان پذیر خواهدبود.همچنین میتوان در هر سیستم، امکاناتی برای ورود و صدور بسته های محتوایی قرار داد،تا براحتی امکان بسته بندی محتوا بر اساس استاندارد و صدور آن و ورود بسته محتوایی و تفسیر و استفاده از آن فراهم شود.
6- مدیریت پذیری(Manageability) - با داشتن اطلاعات مبتنی بر استاندارد در مورد دوره ها،معلم و فراگیر و نیز محتوای آموزشی ،امکان مدیریت،سازماندهی و بکارگیری منابع راحت تر می شود. (E-Learning Standards –by Peter Donkers)
استانداردهای مختلفی جهت ایجاد هماهنگی و امکان همکاری بین سیستم های آموزش الکترونیکی ایجاد شده است .استانداردها برای تسهیل توصیف،بسته بندی، مرتب سازی و تحویل محتوای آموزشی ، فعالیتهای آموزشی و اطلاعات فراگیر طراحی شدهاند. هدف از استانداردها فراهم کردن شرایطی است تا :
1- محتوای آموزشی منحصر به یک سیستم آموزشی خاص نباشند
2- محتوای آموزشی قابل استفاده مجدد باشند
3- امکان به اشتراک گذاشتن محتوا و اطلاعات فراگیر وجود داشته باشد
4- همکاری بین سیستم ها تسهیل شود
هر استاندارد از چند مشخصه تشکیل شده است که هر مشخصه توصیه هایی در یک زمینه مشخص از فرآیند آموزش ارائه میدهد.