شهر زیبا(کلیبر)

ns11.bayandns.ir ns12.bayandns.ir
شهر زیبا(کلیبر)
برترین های جشنواره شهر هوشمند

اسلایدر

اخبار جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
حامیان جشنواره وبلاگ نویسی شهر هوشمند

اسلایدر

ابزار نظر سنجی

اوقات شرعی

آخرین نظرات
نویسندگان
شروع به کار تارنمای نمایشگاه ملی شهر هوشمند

اسلایدر

طراحی پوستر جشنواره شهر هوشمند در مرحله داوری

اسلایدر

شروع به کار تارنمای همایش ملی شهر هوشمند

اسلایدر

استانداردها در آموزش الکترونیکی و مجازی

چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷ ب.ظ

سیستم های آموزش الکترونیکی چنانچه بخواهند با هم همکاری داشته باشند، لازم است تا ساختارهای داده اشتراکی را بفهمند. بدون داشتن استانداردهای مشخص ، هر متولی و تولیدکننده آموزشی ، ابزارها و ساختار داده خودش را خواهد داشت و امکان همکاری بین آنها نخواهد بود.
بطور کلی استفاده از استاندارد ها و توسعه سیستم ها بر مبنای آنها دارای مزیت های زیر است:
1- ماندگاری (Durability) – در صورتی که نرم افزارها و مواد آموزشی بر اساس استانداردهای منظم و مدون ایجاد شوند .همگام با تغییر محتوا و شیوه ها براحتی قابل تغییر بوده و مدت زمان بیشتری می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بعبارتی دیگر با تغییردر مطالب و شیوه های آموزشی ، مجبور به جایگزین کردی سیستم نخواهیم بود.
2- همکاری(Interoperability) – در صورتی که سیستم های آموزشی منطبق بر استانداردها ایجاد شوند ،این استاندارد می تواند بعنوان یک زبان مشترک ، امکان همکاری بین انواع مختلف سخت افزار،سیستم عامل ها،مرورگرها و سیستم های مدیریت آموزشی را فراهم کند.
3- دسترس پذیری(Accessibility)- چنانچه محتوای آموزشی بر اساس استاندارد مشخصی ایجاد شده و توصیف شود ،یعنی فیلدهای توصیف کننده محتوا استاندارد و شناخته شده باشد ،براحتی می توان آنرا شاخص بندی،جستجوکرده وتوسط هر سیستم مبتنی بر استاندارد، ردگیری کرد و سریعتر به منابع مورد نیاز دسترسی خواهیم داشت.
4- استفاده پذیری مجدد(Reusability) – براحتی میتوان از منابع آماده شده استاندارد، در سیستم های آموزشی مختلف،یا در یک سیستم آموزشی برای اهداف و در دوره های مختلف، چندین بار استفاده کرد.
5- مبادله پذیری(Interchangeability)- امکان مبادله محتوا ومنابع آموزشی مختلف ، بین سیستم های آموزشی که با استانداردها آشنا باشند،براحتی امکان پذیر خواهدبود.همچنین می‎توان در هر سیستم، امکاناتی برای ورود و صدور بسته های محتوایی قرار داد،تا براحتی امکان بسته بندی محتوا بر اساس استاندارد و صدور آن و ورود بسته محتوایی و تفسیر و استفاده از آن فراهم شود.
6- مدیریت پذیری(Manageability) - با داشتن اطلاعات مبتنی بر استاندارد در مورد دوره ها،معلم و فراگیر و نیز محتوای آموزشی ،امکان مدیریت،سازماندهی و بکارگیری منابع راحت تر می شود. (E-Learning Standards –by Peter Donkers)
استانداردهای مختلفی جهت ایجاد هماهنگی و امکان همکاری بین سیستم های آموزش الکترونیکی ایجاد شده است .استانداردها برای تسهیل توصیف،بسته بندی، مرتب سازی و تحویل محتوای آموزشی ، فعالیت‎های آموزشی و اطلاعات فراگیر طراحی شده‎اند. هدف از استانداردها فراهم کردن شرایطی است تا :
1- محتوای آموزشی منحصر به یک سیستم آموزشی خاص نباشند
2- محتوای آموزشی قابل استفاده مجدد باشند
3- امکان به اشتراک گذاشتن محتوا و اطلاعات فراگیر وجود داشته باشد
4- همکاری بین سیستم ها تسهیل شود
هر استاندارد از چند مشخصه تشکیل شده است که هر مشخصه توصیه هایی در یک زمینه مشخص از فرآیند آموزش ارائه می‎دهد.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۰/۰۳
  • ۲۷۸ نمایش
  • رضا آقازاده کلیبر

آموزش الکترونیکی

آموزش مجازى

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی