عوامل و مواردی که می تواند در بهبود شهروند الکترونیکی موثر باشد؟
عوامل و مواردی که می تواند در بهبود شهروند الکترونیکی موثر باشد؟
ایران، هم اکنون ۱۸ میلیون کاربر اینترنت دارد، بنابراین از پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد شهروندان الکترونیک برخورداریم و یکی ازنقاط قوت ما در سطح منطقه و بعضا" جهان همین مساله است. عمده ترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارایه شده توسط دولت و دیگر نهادهای ارائه دهنده خدمات است
آموزش افراد جامعه اعم از کارمندان دولت، دانشجویان وغیره باعث ترویج فرهنگ استفاده از خدمات برخط خواهد شد. این آموزش ها می تواند از سطوح ابتدایی در دوران دبستان تا آموزش های عالی برای تربیت متخصصان این امر، آموزش های آزاد کوتاه و بلندمدت، آموزش های غیر مستقیم و یا حتی آموزش در کاربردهای خاص را در برگیرد. این آموزش ها باید توسط افراد متخصص و جهت نیل به اهداف مشخص سیاست گذاری و اجرا گردد. صرف آموزش های پایه کامپیوتر نمی تواند باعث حرکت افراد به این سمت شود، بلکه باید در این آموزش ها جهت گیری کاملا" به سمت استفاده برخط از خدمات باشد.
مساله بسیار مهم دیگر که می تواند به این فرهنگ کمک نماید، آموزش چگونگی استفاده از خدمات به جای بیان صرف وجود خدمات در تبلیغات است. متاسفانه تاکنون به جز در موارد انگشت شمار ما در تبلیغات فقط سعی در اعلام ارایه خدمات نموده ایم که این به تنهایی برای تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات نیست. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی به کرات از وجود یک خدمت الکترونیکی نام برده می شود، اما معمولا چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمی شود.
صرف وجود یک خدمت به صورت الکترونیکی اعلام گردد، برای استفاده شهروندان کافی نیست. بلکه باید بطور کاملاً واضح و عملی و از دید یک شهروند چگونگی استفاده از آن خدمت به نحو بسیار شایسته در وب سایت، تلویزیون و یا هر رسانه دیگر مناسب آن خدمت آموزش داده شود.