تجارت در شهر الکترونیک
در شهر مجازی (و در دنیای گستردهء اطلاعاتی امروز) تجارت الکترونیک جزء لاینفک اقتصاد شهرها را تشکیل میدهد. سرمایهگذاری، بازاریابی، خرید، فروش، اطلاعیابی از خدمات و... همهوهمه از طریق اینترنت صورت میگیرد. حتی خریدهای کوچک را نیز میتوان در شهر الکترونیک و به صورت دیجیتال انجام داد.
پس خرید و فروش الکترونیک یکی از مظاهر شهر الکترونیک است. این نوع داد و ستد به خریدار امکان خرید بدون جابهجایی مکانی و توانایی بازدید از کالاهای بیشتر در زمان کوتاهتر و به فروشنده امکان آزاد شدن از چارچوب بازارهای محلی و سنتی را میدهد، ضمن آنکه رقابت بیشتر ایجاد شده بین فروشندگان میتواند باعث کاهش قیمتها نیز باشد.
یکی از ابزارهای مهم در تجارت الکترونیک و خرید و فروش مجازی استفاده از پول الکترونیک و کارتهای اعتباری است. پول الکترونیک حاوی اطلاعات پولی است که در یک تراشه یا کارت اعتباری به صورت دیجیتال ذخیره میشود و امروزه در بسیاری از مبادلات خرد و کلان و حتی مبادلات پولی شخص به شخص جای پول کاغذی را گرفته است.
البته در حال حاضر پول الکترونیک دارای مشکلات خاص خود نیز هست. از معایب پول الکترونیک عدم اعتماد به امنیت آن است، چرا که «هکرها» با ترفندهای مختلف و به دست آوردن رموز و اطلاعات کارتها از آنها سوءاستفاده میکنند. تولید و بهرهبرداری از کارتهای اعتباری نیز نیازمند نرمافزارها و امکانات سختافزاری مناسب است. بنابراین برای بهرهگیری از کارتهای اعتباری و پول الکترونیک باید برنامهریزیهای مناسب صورت گیرد و زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری لازم ایجاد شود. مطمئنا در صورت سیاستگذاری و تهیهء امکانات مورد نیاز و برنامهریزیهای لازم جهت اعتمادسازی و افزایش امنیت پولهای الکترونیک، استفاده از آن روز به روز بیشتر خواهد شد.
در عین حال باید توجه داشت که احتمالا تجارت الکترونیک نیز در کنار تجارت سنتی در شهر واقعی پیش خواهد رفت اگر چه در مقیاس حجم از آن پیشی خواهد گرفت.
کاستنر معتقد است در مورد خرید الکترونیکی نیز آنچه بیشتر اتفاق افتاده است، مکمل بودن خریدهای سنتی تجاری است نه جایگزین آنها. به ویژه در مورد خرید از مراکز تجاری و خریدهای روزمره و خانگی، هنوز خریدها به صورت سنتی انجام میشوند و تنها خریدهایی که در شهرهای مدرن توسط کاتولوگهای پستی صورت میگیرد امروزه از طریق الکترونیک صورت میگیرد. عملیات بانکی از راه دور روز به روز در حال توسعه است اما باز هم بسیاری از معاملات و فروش محصولات مالی به صورت سنتی انجام میگیرد. (کاستنر ۱۳۸۳)